23948sdkhjf

Samarbejde skaber mirakler..

Den 31. december afgik en IL-76 fra Billund med kurs mod Medan på Sumatra ? fuldt lastet med forsyninger og udstyr til nødhjælpsorganisationernes folk i den forreste frontlinie. Forud for afgang lå dages hektisk aktivitet på mange fronter. Men også efter afgang skulle det vise sig, at der var behov for hurtige beslutninger, samarbejde og indsats fra mange sider, før forsyningerne og udstyret endelig nåede frem?

- Vi fik bookingen onsdagen før nytårsaftensdag. Opgaven lød på transport af 36 tons eller 210 kubikmeter last til Indonesien. Det drejede sig om emergency kits, to Toyota Landcruisers, en trailer, en gaffeltruck doneret af det danske forsvar, tre dieselgeneratorer, mad, tæpper, vandrensningstabletter, telte og ikke mindst et stort parti avanceret kommunikationsudstyr, især satellittelefoner, siger Torben Ravnkilde, Wilson Logistics? aircharter afdeling, og Johnny Mortensen, Wilson Logistics Aid & Relief.

- Modtagerne var først og fremmest ofrene for katastrofen, men dernæst også nødhjælpsarbejderne i felten, der med forsyninger og udstyr skulle sættes i stand til at klare sig helt og fuldt samt kommunikere både med lokale instanser og hovedkontorerne rundt om i verden ? en opgave, der forudsatte etableringen af en helt egen infrastruktur: Alt på stedet var ude af drift.

Miraklernes tid

- Noget af godset havde vi ansvaret for at hente ind, andet kom på anden vis, blandt andet forsvarets gaffeltruck, der blev kørt frem til Billund kl 2 om natten ? hvor folk naturligvis stod klar til at modtage dem. Alt var nøje planlagt ? men i en sådan operation ændrer forudsætningerne sig hele tiden i takt med meldingerne udefra og skiftende behov på destinationen. Det blev eksempelvis meldt, at der ikke var nogen dieselolie at få derude. Hvad så? Der blev fremtryllet to tanke med dieselolie, men emballagen var ikke godkendt efter DG-bestemmelserne. Takket være stærkt samarbejde med DGM i Billund blev løsningen fundet: På rekordtid rundede en lastbil hjørnet med fem DG-godkendte tromler dieselolie fra Dansk Shell i Fredericia. Jeg spørger bare: Hvordan finder man på ingen tid 1,045 liter dieselolie.. ? Det blev også på stedet besluttet at tanke bilerne op med dieselbrændstof i stedet for at lade dem flyve tomme: Det ville betyde omkring en uges ekstra operationer i en nødsituation, hvor der er akut mangel på alt..

- Og sådan blev der hele tiden fundet løsninger på problemer; vi fik eksempelvis at vide, at der ikke var grej til at håndtere palletter i den lille Medan lufthavn. Det løste vi ved at donere en palleløfter fra vores eget lager.

?Intet problem?

-Så var der opgaven med at sikre de fornødne tilladelser til ruten; normalt tager det 8-10 dage at få en overflyvningstilladelse gennem indisk luftrum. Her gik samarbejdet i gang med myndighederne. Takket være helhjertet og stor indsats fra både den indiske ambassade i Danmark og den danske ambassade i Indien lykkedes det på rekordtid, og selvom SLV holdt lukket mellem jul og nytår var det bare en opringning og et par telefaxer i nattens mulm og mørke ? så havde SLV sin tilladelse klar..

- Endelig kan jeg heller ikke rose Billund Lufthavn nok: Hvis situationen kræver en flyafgang kl 23.59 ? så står folkene der bare! Meldingen fra lufthavnen er altid: Intet problem! Jeg spørger bare: Hvilke andre lufthavne kan matche det... Fuld support og helhjertet samarbejde om opgaverne er den modtagelse, vi altid får fra lufthavnens folk..

Samarbejde lige til stregen

Men ? selv efter planmæssig afgang trods mange improvisationer var alle problemer ikke ryddet af vejen: Undervejs mod Medan Lufthavn fik flyet ordre til at gå forbi og i stedet lande i Penang, 35 minutters flyvetid derfra. Forklaringen var ligetil: Med kun 11 standpladser var den lille Medan Lufthavn simpelthen ikke i stand til at klare det kolossale pres. Så flyet måtte vente i Penang sammen med 7-8 andre fly med destination Medan. Når det alligevel kom relativt tidligt frem, alt taget i betragtning, skyldes det igen direkte indsats i form af oprettelse af en mobiltelefon-forbindelse mellem flyet og tårnet i Medan, formidlet af en kontakt fra Udenrigsministeriet til det indiske ministerium?

- Vi i Wilson fungerede som en slags ?drejeskive? for operationen, også med stor nytte af samarbejdet med vore nye kolleger i TNT Logistics, der jo havde folk ude på stedet. Men kernen i den vellykkede operation var i sidste ende det utrolige og positive samarbejde mellem så mange mennesker og instanser ? private og offentlige. Alle var klar til at yde en ekstraordinær indsats, og uden dette tætte samarbejde var det aldrig lykkedes at nå det overordnede mål: Hurtig og effektiv hjælp til folk i akut nød under en katastrofe af gigantiske dimensioner, siger Torben Ravnkilde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062