23948sdkhjf

CMP satser på container-produktiviet

De nye straddlecarriers har hver en kapacitet på 40 tons og de er af samme type som de nyeste af CMPs eksisterende straddlecarriers. Derved sikres en kontinuitet, såde nye maskiner kan umiddelbart indsættes ved leveringen, fremhæver CMP, som oplyser, at de nye maskiner er specialbygget til formålet.

Straddlecarrierne er forsynet med alle de seneste teknologiske fremskridt for hurtig, sikker, effektiv og ikke mindst miljørigtig brug. Herunder er motoren den nye SISU Diesel. Denne type opfylder Euromot 3 kravene som ellers først er et krav fra år 2006.

Der er tale om kostbart udstyr, som havnen har fundet det nødvendigt at investere i for kunne betjene containerrederierne.

Tæt på afsejling

CMP fremhæver således, at man er en, af de få havne i Norden som har containeromsætning, og med det nye terminal udstyr regner havnen med at kunne holde samme produktivitet for losning og lastning som de øvrige europæiske havne. Dette er en nødvendighed i dagens transportbranche.

- Konkurrencesituation møder CMP gennem en høj produktivitet og en stor fleksibilitet. Netop fleksibiliteten er en af CMP store konkurrence parametre. Forhold som er af betydning for dansk industri, lyder det fra havnen, som tilføjer:

- F.eks. er CMP langt mere fleksibel omkring modtagelse af containere for afskibning. Det er ikke ualmindeligt, at de store hub kræver, at containere afleveres mindst 24 timer før afsejling. Det er et af de forhold, hvor en mellemstor containerhavn som CMP, kan tilbyde langt bedre forhold. Containere kan således indleveres helt frem til påbegyndelse af lastningen.

Stor udstyrspark

CMPs terminaludstyr består i dag af bl.a. ni straddlecarriers og to containerterminaler i henholdsvis København og i Malmö. Væksten i omsætningen på de to terminaler er sidste år steget med 7 pct.. Den endelige årsomsætning endnu ikke fuldt opgjort, men den bliver omkring 145.000 TEUS.

Containerterminal, Københavns Frihavn er på 155.000 m2. Terminalen er udstyret med fire gantry containerkraner med en kapacitet på 43 tons for skibsekspeditioner. Derudover er der straddlecarriers, containertrucks, terminaltraktorer samt container movere.

Containerterminal, Malmö Frihamn er udstyret med et gantry container kran med en kapacitet på 40 tons for skibsekspeditioner. På landsiden opereres med materiel bestående af containertrucks, terminaltraktorer samt container movere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078