Omstilling af forsyningskæder
Under den engelske titel ?Reconfiguration of supply chains and implications for transport? er en artikel for netop offentliggjort i det ansete tidsskrift ?International Journal of Physical Distribution & Logistics Management?. Artiklen er udarbejdet Olga W. Lemoine, Institut for Transportstudier, i et samarbejde med Tage Skjøtt-Larsen, Handelshøjskolen i København. Den baserer sig på en større spørgeskemaundersøgelse i Danmark kombineret med et dybtgående casestudie i en større virksomhed. Undersøgelsen er udført i samarbejde med forskere ved Syddansk Universitet og sammenholdt med litteraturstudier.
Undersøgelsens hovedkonklusion er, at et stort antal virksomheder har omstillet deres forsyningskæder. De generelle trends, der kan udledes af den tilgængelige litteratur, er følgende:
-
Reduktion i antal leverandører- Centralisering og nyplacering af produktion og distributionscentre
- Konsolidering af transportørgrundlaget
- Ændringer i efterspørgslen på godstransport
Den bagvedliggende undersøgelse af danske virksomheder inden for jernindustri, elektronik og medicinsk udstyr er imidlertid i kontrast til de generelle tendenser i Europa. Her var der således ingen klare tegn på en reduktion i antal leverandører eller rationalisering af produktions- og distributionscentre. Reelt havde de virksomheder, der var omfattet af undersøgelsen, ikke reduceret antallet af leverandører. Kun antallet af transportører var reduceret.
Blandt de virksomheder, der havde rapporteret ændringer i disse forhold inden for de seneste 3-4 år, og som forventede ændringer i nær fremtid, kunne der observeres en trend mod at øge antallet af leverandører, produktionssteder og lagre uden for Europa.
Som hypotese kan manglen på forandringer i danske virksomheder måske skyldes, at flere gennemgik omstillinger i begyndelsen af 1990?erne. For det andet kan det skyldes passivitet, så man først på en sent tidspunkt følger omstillingsbølgen. Endelig skal årsagen måske søges i et stigende antal leverandører og produktionssteder uden for Europa, hvilket kunne tolkes som et ønske om en prioritering af globaliseringsprocessen. Det kræver dog yderligere undersøgelser at verificere disse hypoteser.
Mange er famlende
Danske virksomheder, der har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, har oplevet nye kundekrav så som kortere leveringstider, mere sikre leveringer og just-in-time. Det er til gengæld i overensstemmelse med den generelle udvikling, som den fremgår af litteraturstudiet. Denne undersøgelse giver ikke svar på, hvorledes disse virksomheder kan tilfredsstille kundekravene, særlig ikke såfremt man ikke har været gennem en aktiv omstillingsproces.
Casestudiet viser derimod et helt andet billede af en virksomhed i færd med ændringer i logistik- og distributionsstrukturen med det klare mål at sikre virksomhedens konkurrencedygtighed. Der er her en strategi for reduktion af lagre i Europa for i højere grad at levere direkte til europæiske kunder. Der viste sig derimod ikke tegn på omstilling af forsyningskæderne uden for Europa.
Meget forenklet tegner der sig et billede af, at mange virksomheder i et ikke ubetydeligt omfang famler i blinde og derfor ikke bliver tilstrækkeligt proaktive i omstillingen af de processer, der binder opfyldelse af kundekrav sammen med virksomhedens mål og vision.