23948sdkhjf

Langt på literen med AXOR

Der er ingen tvivl i stemmen, når vognmand Peter Laugesen fra Bent Laugesen Transport A/S fremhæver Mercedes AXORs fine brændstoføkonomi.

Der er ingen tvivl i stemmen, når vognmand Peter Laugesen fra Bent Laugesen Transport A/S fremhæver Mercedes AXORs fine brændstoføkonomi.



- Den kører langt, og ingen af vore Actros'er kan følge Axor, lyder det.

Vi har denne gang fået udleveret tallene på en Mercedes AXOR af typen 1840 af første generation, som kører i flåden hos vognmandsfirmaet i Kærbølling vest for Vejle.

Denne AXOR kører hver dag med en enakslet citytrailer og har over en månedsperiode kørt 7706 km, hvor den har forbrugt 2005,93 liter brændstof, svarende til et forbrugstal på 3,84 km pr. liter.

- Ingen Actros har kunnet køre lige så langt med den samme enakslede trailer og med den samme kørsel, siger Peter Laugesen til Trans Inform.

Luftmodstand

Retfærdighedsvis skal det nævnes, at de Actros'er, som Peter Laugesen sammenligner med også er af første generation. Citytraileren, som den pågældende AXOR trækker, er ikke helt så forbrugsvenlig som de normale citytrailere.

Den udskiller sig ved, at den er opbygget til transport af levende kyllinger. Således er der monteret store ventilationsklapper, som er åbne ved kørsel med last. Disse klapper er med til at forøge luftmodstanden og dermed også med til at forøge brændstofforbruget. Ligeledes er citytraileren forsynet med tvillingehjul.

Der kunne hentes noget på brændstofforbruget, hvis traileren havde været udstyret med singelmontering.

Kyllingefarme

Vognmanden påpeger også det forhold, at man ved afhentning af kyllinger ude på landejendomme ofte har et fint lavt forbrug på den af strækningen, som foregår på motorvej og hovedvej. Men som regel ligger kyllingefarmene langt fra motorvejen, og selv om afstanden fra motorvejen eller hovedvejen og ud til kyllingefarmen er den mindste del af den samlede transportstrækning, er det altid den del, der ødelægger det gode forbrugstal.

Måske er der en mindre god vej uden asfalt, hvor der også er stigninger, og det ødelægger hurtigt det lave forbrugstal. Det betyder, at man ikke umiddelbart kan sammenligne forbrugstallet fra vognmandsfirmaets AXOR med andre lastvogne, der f.eks. kører normal distribution, hvor man jo stort set aldrig kommer uden for asfalten.

Bent Laugesen Transport A/S har i alt 32 trækkende enheder, alle af mærket MERCEDES, heraf er der ni to-akslede AXORtrækkere.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078