23948sdkhjf

Maut-nøl i transportvirksomheder

EDB-Gruppen forventer først salg af maut-modulet, når den første faktura fra Toll Collect dumper ind af brevsprækken i starten af februar.

EDB-Gruppen forventer først salg af maut-modulet, når den første faktura fra Toll Collect dumper ind af brevsprækken i starten af februar.



Da EDB-Gruppen startede udviklingen af et særligt maut-modul, der integrerer forudberegning og fakturering af den tyske vejskat, i IT-leverandørens økonomistyringssystem ASPECT4, så kom idéen udefra.

- Der var flere af vores kunder, der henvendte sig til os og sagde, at de gerne ville være med til at kigge på maut'en i relation til vores IT-løsning, fortæller Hans Abildgaard, EDB-Gruppen.

Der blev oprettet en ERFA-Gruppe med fire større danske transportvirksomheder og ITD, samt Comlog, der leverer flådestyringssystemer.

Men interessen har foreløbigt kun givet beskedent resultat set med EDB-Gruppens øjne.

- Når vi ser på, hvor mange, der har købt maut-modulet i forhold til den forhåndsinteresse, der har været på området, så er det foreløbigt meget få, siger Hans Abildgaard.

Men trods det skuffende salgsresultat, så forventer EDB-Gruppen stor interesse i de kommende måneder.

Likviditetsbelastning

Vejafgifter er langt fra nogen nyhed i de transportvirksomheder, der kører i international trafik. Her er det en dagligdags foreteelse at medregne motorvejsafgifter i eksempelvis Frankrig eller Italien, når prisen på en transport skal fastlægges.

Men maut'en vil påvirke alle danske transportvirksomheder, der sender lastvogne sydpå, fordi transporterne går gennem Tyskland.

- Det her er så stor en ting - ikke mindst likviditetsmæssigt - at det er naturligt at integrere det i virksomhedens it-systemer. Virksomhederne har et internt behov for et detaljeret overblik over, hvad vejskatten koster på hver enkelt transport. Det er ikke nok, at man kan fastlægge en cirkapris på faste ture mellem eksempelvis Padborg og Kassel, fordi der ofte vil være ændringer i ruten på grund af kø eller vejarbejder, vurderer Hans Abildgaard.

Transportkøber

Endelig er der spørgsmålet om dokumentation over for transportkøber.

- Det er naturligvis ikke givet, at alle transportkøbere vil kræve præcis dokumentation for vejafgiften på hver enkelt transport. Men jeg tror, at maut'en er så væsentlig en omkostning, at det bliver et krav fra de fleste, siger Hans Abildgaard.

EDB-Gruppen installerede de første maut-moduler i starten af december. Blandt andet hos en større kunde, der oprindeligt ikke var særligt interesseret.

- En af vores systemkonsulenter var med kunden til et møde med en stor transportkøber omkring fælles elektronisk booking. Her kom man til at drøfte den tyske vejskat, og transportkøber meldte klart ud, at man forventede detaljeret dokumentation for maut-omkostningerne. Vores kunde bestilte maut-modulet på vej hjem i bilen, fortæller Hans Abildgaard

Maut-modulet kort

Maut-modulet til ASPECT4 består af særlige faciliteter til forudberegning af den tyske vejskat i forbindelse med tilbudsgivningen og efterfølgende efterkalkulation og afstemning af de faktiske maut-omkostninger. Samt naturligvis viderefaktuerering og håndtering af den månedlige faktura fra Toll Collect.

Da Toll Collect kun opgør kun kilometerforbruget og dermed afgiften en gang om måneden, er det vigtigt, at transportvirksomheden kan beregne den kilometerafhængige motorvejsafgift forud for den enkelte transport, inden der kan gives tilbud på kørslen til kunden. Det betyder nemlig, at regningen umiddelbart kan viderefaktuereres til transportkøber, så transportvirksomhedens likviditet belastes mindst muligt.

Samtidig sikrer beregningen at transportvirksomheden ikke kommer til at fungere som kassekredit for transportkøber længere end højst nødvendigt.

EDB-Gruppen tilbyder maut-pakken til ASPECT4 release 7.45 og release 8.2 som en standard grundpakke med mulighed for tilkøb til den nyeste Route LogiX 5-integration.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062