23948sdkhjf

Ny Euro-4 motorolie fra Shell

Shell Lubricants lancerer nu en ny omkostningsbesparende dieselmotor-olie til tunge køretøjer

Shell Lubricants lancerer nu en ny omkostningsbesparende dieselmotor-olie til tunge køretøjer



- Den nye Shell Rimula Signia-dieselmotorolie til tunge køretøjer vil give store omkostningsbesparelser og større effektivitet i en tid, hvor emissionslovgivningen strammes mere og mere, fremhæver Shell Lubricants (det er Shell-gruppens smøremiddell-sektion) i forbindelse med lanceringen af Shell Rimula Signia, der er en ny syntetisk dieselmotorolie til tunge køretøjer, som er udviklet til at kunne opfylde de stadig strengere emissionskrav for køretøjer.

Shell siger om baggrunden: - Motorer og udstødningssystemer bliver stadig mere komplekse, efterhånden som emissionslovgivningen, som f.eks. Euro 4, bliver strengere, og dette har skabt nye udfordringer for transportvirksomhederne og resulteret i en fundamental ændring i smøremiddelteknologien. I en branche, hvor det er afgørende at sikre størst mulig driftstid og lavest mulige vedligeholdelsesomkostninger, er nøglen til indtjening og succes, at virksomhederne er i stand til at tilpasse sig disse ændringer.

Ifølge den kommende Euro 4-lovgivning skal udledningen af skadelige mikroskopiske partikler og nitrogenoxider (NOx) fra køretøjer nedbringes væsentligt. Alle nye tunge landevejskøretøjer skal inden oktober 2005 opfylde Euro 4-normen, og hovedparten vil enten blive udstyret med et dieselpartikelfilter (DPF) eller en SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).

Mange nye krav

- Anvendelsen af partikelfiltre har stor betydning for den type smøremiddel, der kan bruges i en motor. Partikelfilteret opfanger kulstofaflejringer, som blot afbrændes, men mange af de metalholdige tilsætningsstoffer, der findes i de traditionelle smøremidler, vil blokere filteret. Dette kan med tiden medføre et øget tryk i motoren, et øget brændstofforbrug, og derefter vil motoren bryde sammen, medmindre filteret renses eller udskiftes. Hvis motoren kører under sådanne betingelser, vil køretøjet oftere skulle tages ud af drift, og dermed vil stilstandstiden og vedligeholdelsesomkostningerne stige, forklarer Shell Lubricants og tilføjer:

- Smøremiddelbranchen har derfor skullet imødekomme de nye specifikationskrav til olier med et lavt askeindhold fra udstyrsproducenterne og industrien. Ting som metalholdige rensemidler og slidbeskyttelsesmidler er vigtige ingredienser, der bidrager til at beskytte motoren mod slid og aflejringer på stemplerne. Udvikling af produkter med et væsentlig lavere indhold af disse aktive ingredienser - i nogle tilfælde er det nødvendigt at fjerne næsten halvdelen - som stadig giver lige stor beskyttelse og ydelse, kræver store ændringer i den måde, hvorpå fabrikanterne sammensætter smøremidlerne.

Forskning bag

- Shell Lubricants har for at imødegå denne udfordring gennemført fire års omfattende forskning og udvikling. I samarbejde med kunder og førende motor- og køretøjsfabrikanter samt et globalt netværk af udviklingslaboratorier blev Shell Rimula Signia skabt med unikke kemiske egenskaber, som specifikt opfylder kravene til motorer med lavere emissioner og efterbehandling af udstødningsgassen uden at gå på kompromis med levetid og vedligeholdelsesbehov, fremhæver Shell, som har gennemført uafhængige, kontrollerede test og omfattende praktiske test over mere end 3,5 millioner km med flere førende lastbils- og busfabrikanter samt transportvirksomheder.

- Disse test viste, at Shell Rimula Signia har den bedste ydelsesprofil på markedet, idet den klarer den krævende opgave, det er at opfylde tidligere, nuværende og fremtidige ydelsesspecifikationer til europæiske, nordamerikanske og japanske motorer, lyder det fra producenten, som slår fast, at Shell Rimula Signia kan give kunderne store omkostningsbesparelser ved både at være i stand til at beskytte motoren og udstødningsfilteret. Dette resulterer i langsigtet effektivitet og lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Både Euro 4 og andre motorer

- Selv om Shell Rimula Signia er udviklet til Euro 4-motorer og nyere motorer, kan den også med stor fordel bruges til de fleste andre tunge dieselmotorer, herunder motorer som opfylder Euro 1, 2 og 3 kravene. Det betyder, at transportvirksomheder, der anvender Euro 4-køretøjer, eller som skal overholde lignende grænseværdier for emissioner i byområder ved brug af eksempelvis partikelfiltre, stadig kan nøjes med at bruge én motorolie til hele vognparken, fremhæver Shell Lubricants.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08