Dyretransportører fusionerer
Krav fra Danish Crown medfører en massiv reduktion i antallet af vognmænd, med speciale i svientransport
Slagterigiganten Danish Crown kræver bedre og mere effektiv logistik omkring indtransporten af dyr til slagtning. Det betyder at antallet af vognmænd på området skal reduceres fra lige under 200 til omkring 50.
Antallet af danske dyretransportører har været stærkt faldende i de senere år. På fire år er tallet dalet fra omkring 320 virksomheder til 197 i dag.
Men konsolideringen går ikke hurtigt nok for Danish Crown, der vil overdrage logistikken til underleverandører. Derfor udsender slagterigiganten i de kommende dage opsigelser til de små 200 vognmænd, der i dag kører grise til slagterierne.
I stedet vil Danish Crown indgå aftaler med omkring 50 underleverandører, der forventes af få tildelt kontrakter i løbet af februar.
I Dagbladet Børsen, begrunder Danish Crown's informationschef Gudrun Andreasen, opsigelserne med behovet for rationaliseringer på indtransporten af svin af hensyn til virksomhedens konkurrenceevne.
- Det kom ikke som nogen egentlig overraskelse, da Danish Crown meldte ud på informationsmødet i oktober. Men det er en stor omvæltning for de små selvstændige virksomheder, siger Vognmand Søren Poulsen, Herborg, der er formand for DTL's ERFA-gruppe for Transport af levende dyr.
Vognmænd er allerede langt fremme med planer om sammenlægninger og stiftelse af større selskaber, der i højere grad er rustet til at løfte både transportarbejdet og logistikken for Danish Crown. Sammenlægningerne vil typisk være koncentreret omkring distrikter og har som mål at nå en kapacitet på omkring 7.000 slagtesvin.
Må sluge kameler- Men virksomhederne er allerede nu langt fremme med planerne for sammenlægninger. Det er gerne en fire til fem dyretransportører, der går sammen i et aktieselskab. Det er noget af en kamel og sluge for vognmænd, der har været vant til at være herre i eget hus. Men langt de fleste har indset, at det må være sådan, og der er en meget stor åbenhed over for nødvendigheden af at gå sammen med andre og fordommene er kastet over venstre skulder, siger Søren Poulsen.
- Sammenlægningerne sker typisk ved dannelsen af et fælles aktieselskab. Det er en ret omfattende procedure, der kræver hjælp fra advokater og revisorer, da der er mange åbne spørgsmål. For eksempel om hvordan man overdrager biler, eller om man skal køre som underleverandør for selskabet, siger Søren Poulsen.
Den høje gennemsnitsalder i vognmandsbranchen som helhed, er også fremherskende blandt dyretransportørerne.
- Der er mange, som er sidst i halvtredserne. Her vil mange formentlig overveje, om det her skal være deres udgang fra erhvervet, siger Søren Poulsen, der selv er 58 år og i fuld gang med en sammenlægning med en håndfuld tilsvarende virksomheder.
Langt færre- Udviklingen stopper ikke her. I løbet af fem år vil transport af levende dyr, være koncentreret i væsentlig færre virksomheder end de omkring 50, som antallet kommer ned på nu, vurderer Søren Poulsen.
-----