Det handler om både globalisering og samarbejde
Vognmandsorganisationerne er ikke i tvivl om, at 2005 vil stille barske krav til virksomhederne - men der er også løsninger i sigte
Globalisering er ikke alene en udfordring. Globalisering er en kendsgerning, der berører enhver dansk transportvirksomhed, fastslår DTL-formand Anker M. Jensen i sine forventninger til 2005, som efter hans mening stiller krav om tænkning i hele transportsystemer plus samarbejde og atter samarbejde.
Den tyske vejskat vil med garanti rykke rundt på markedsandele og hjemsted for danske transportvirksomheder. Et typisk dansk lastvognstog, som kører i Tyskland, vil blive belastet med en afgift på 90.000 - 100.000 kr. Selv om regningen sendes videre til transportkøberen, kan det ikke undgå at give f.eks. hollandske vognmænd, der skal køre færre maut-kilometer, konkurrencemæssige fordele, påpeger han, og advarer om at presset på de danske lønomkostninger er ved at slå igennem.
- Derfor har en række danske transportvirksomheder udskiftet deres danske registrerede biler med udenlandsk registrerede biler. Der er tale om en helt nødvendig tilpasning af lønomkostningerne. Jeg ser gerne, at arbejdsmarkedets parter sætter sig sammen for at finde frem til en ny fleksibilitet i forhold til lønaftalerne, siger han og nævner også betydningen af EU's kommende arbejdsmarkedsdirektør som efter hans mening på gennemføres ensartet i hele EU for at undgå konkurrence-forvridning.
- Men selv om transporten er en af de sikre vindere i den globaliserede verden, er der ingen lette udveje for danske transportvirksomheder. Der står ingen steder skrevet, at det danske transporterhverv uden videre er med i førerfeltet. Fremtiden ligger i hænderne på den enkelte virksomhed, men det kræver både hårdt arbejde og åbenhed over for nye muligheder, hvis vi skal fastholde den danske styrkeposition på transportområdet, siger han.
Største ændringer i årtierOgså ITD-formand Mogens Therkelsen er stærkt fokuseret på udfordringerne: - 2005 vil byde på de største udfordringer for den danske transportbranche i årtier og stille store krav til den enkelte virksomheds omstillings- og tilpasningsevne, fastslår han.
- Den internationale transportbranche gennemgår i disse år nogle voldsomme strukturændringer, bl.a. affødt af EU-udvidelsen den 1. maj 2004 og den kraftigt voksende globalisering i erhvervslivet. For den enkelte virksomhed har udviklingen betydet en kraftig øget konkurrence, ikke mindst på lønsiden, hvor det høje danske personskattetryk og de deraf afledte høje lønninger vanskeliggør bemandingen af eksportkøretøjerne med danske chauffører - ikke mindst i betragtning af skatten. Og nu skal de europæiske vognmænd ydermere fungere som skatteopkrævere for den tyske stat i form af vejskatten
- Det er meget beklageligt, at det ikke er lykkedes at etablere en fælles EU-model for vejskatten. Det er til skade for alle når hvert enkelt land i EU har mulighed for at opkræve sin egen vejskat, siger Mogens Therkelsen, som også hæfter sig ved det nye arbejdstidsdirektiv, som vil ændre produktionsvilkårene for transportbranchen, og stille store krav til et endnu tættere samarbejde mellem transportør og kunde for at sikre en effektiv og rationel afvikling af transportopgaverne. Arbejdstidsdirektivet vil medføre, at chaufførlogistikken får en endnu større betydning fremover.
Så 2005 vil uden tvivl stille store krav til hver enkelt virksomheds evne til at foretage kompetenceudvikling på alle niveauer og til at omstille sig på de nye vilkår, siger han og opfordrer til at se på indtjeningen så den også åbner for investeringer og produktudvikling.
De lyse siderFormanden for ATL Joan Hansen fremhæver de lyse sider af 2005-udfordringen.
- Der er god grund til at se lyst på fremtiden for transporterhvervet. Vi skal blot blive dygtigere til at se osten frem for hullerne. Heldigvis er det ingen skam at blive klogere.
Tiden netop nu er vigtig. Den lærer os nemlig, at den lette løsning sjældent betaler sig. Og vejen til succes er ikke belagt med rullende fortov.
Udvidelsen mod øst er på den ene side en del af en globalisering. Det betyder en ny konkurrencesituation. Men at være imod globalisering svarer til at være modstander af regnvejr. Begge dele findes uanset, om man bryder sig om det eller ej.
De nye markedsvilkår giver også oplagte muligheder for at finde andre styrker end den, der altid ligger lige for: Prisen.Globalisering betyder blandt andet outsourcing af opgaver - og i den sammenhæng er vores branche den første, der mærker en stigning i varernes bevægelighed og dermed efterspørgslen på transport.
- Vores bundlinje kommer til at afhænge af meget andet end netop prisen. Uddannelse og faglært arbejdskraft f.eks. Men forbedring af kompetencer gælder ikke kun folkene bag rattet. Alle bag skrivebordene skal også (genop)træne de små grå. Ledelsen kunne arbejde mere med at udnytte overenskomstens mange muligheder. Såvel medarbejdere som arbejdsgivere kan drage fordel af årets overenskomstaftale med SiD.
Der er nok af udfordringer for ATLs medlemmer
- Heldigvis ser mange osten frem for hullerne. Det er vores oplevelse at langt de fleste medlemmer ser lyst på fremtiden. Der er en tro på øget beskæftigelse, mere forretning og flere vækstmuligheder.
-----