23948sdkhjf

En alsidig forretning

Vognmand Kjeld Poulsen fra vestjyske Ølstrup har en alsidig vognmandsforretning, der lige for tiden har særlig opmærksomhed på kontrakten med Danish Crown

Vognmand Kjeld Poulsen fra vestjyske Ølstrup har en alsidig vognmandsforretning, der lige for tiden har særlig opmærksomhed på kontrakten med Danish Crown



Han er 3. generation i et lokalt vognmandsfirma af den slags, der kan lidt af hvert, og sådan skal det blive ved med at være, hvis det står til 42-årige Kjeld Poulsen fra Ølstrup Vognmandsforretning.

Trans Inform er på visit lige efter nytår, hvor firmaet er spændt på Danish Crowns omstrukturering af grisetransporten.

Kjeld Poulsen har sammen med fem andre vestjyske vognmænd søgt Danish Crown om prækvalifikation til kørsel med grise. Det venter de svar på midt i januar (efter redaktionens slutning).

Ny strategi fra kunden

Hvis de seks vognmænd med tilsammen 11 biler bliver prækvalificeret til kørsel med dyr, vil de give et samlet bud på at køre i Vestjylland - fra Ulfborg/Vemb til Varde - for Danish Crown.

- Tilsammen kan vi køre med 20.000 svin om ugen, hvis vi får kørslen, for det er der ingen garanti for, understreger Kjeld Poulsen.

Det giver dog ikke søvnløse nætter, selvom det vil være træls, hvis firmaet ikke kan fortsætte køre med dyr for Danish Crown. Særligt fordi Kjeld Poulsen indenfor det sidste år både har udskiftet en ældre grisebil med en næsten ny, og købt en tredje grisebil ind i firmaet fra Idom Autotransport. Altsammen for at fremtidssikre sig på opfordring til branchen fra Danish Crown.

- Siden er der kommet andre planer fra Danish Crown, der nu udsteder store geografiske områder, vi kan byde på. Så må vi selv finde ud af at gå sammen og komme med et bud. For mig betyder det nye udspil fra Danish Crown, at jeg måske havde stået bedre, hvis jeg ikke havde købt den sidste bil med tilhørende kørsel, da jeg nu har købt en goodwill, som jeg skal afdrage på.

For nogle kolleger betyder samme strategi en betydelig gæld. Der er eksempler på, at goodwill på en grisebil har kostet, hvad der svarer til 14 måneders indkørsel. Oftest ligger prisen dog på omkring et halvt års indkørsel. Selv er Kjeld Poulsen sluppet betydeligt billigere.

Spændt på fremtiden

Han er spændt på hvad der venter.

- Vi var til et møde hos Danish Crown om de kommende transportaftaler, hvor flere vognmænd gav udtryk for, at de følte sig dolket i ryggen, fortæller vognmanden.

Kjeld Poulsens aftale med de fem andre vestjyske vognmænd giver dog rimelige udsigter til, at kørslen overgår til deres fælles samarbejde i den kommende kontraktperiode.

- Men hvad så når den periode skal fornys? - kommer der så en stor vognmand og underbyder, så Kjeld Poulsen ender som underentreprenør?

Ølstrup-vognmanden kan her og nu se fordele ved at være flere om samme job. Det betyder mulighed for at koordinere opsamlingen af dyr optimalt, og ansættelsen af en speditør i et selskab, de seks vognmænd danner tilsammen.

At en anden kan overtage planlægningen af kørslen, synes Kjeld Poulsen godt om. For dermed vil han få arbejdstid til andre gøremål. Måske kan det også betyde mere fri i weekenderne, hvor han ofte arbejder med regnskabet.

Opkøbt firmaer

Ølstrup Vognmandsforretning er et resultat af flere opkøb i nærområdet. Indtil for 1½ år siden drev Kjeld det sammen med Henning Sandal som et resultat af sammenlægningen mellem to af landsbyens vognmandsfirmaer i 1989.

Poulsen bidrog særligt med viden og kunder indenfor dyretransport, Sandal bidrog med stor erfaring indenfor entreprenørbranchen, og siden har opkøb af andre lokale vognmandsfirmaer bidraget med kørsel af døde dyr for DAKA og kørsel med kartofler. Sidste opkøb er grisebilen fra Idom Autotransport, så alsidigheden er fortsat til stede.

Da Henning Sandal valgte at gå på pension og blev købt ud i sommeren 2003, rådede revisoren Kjeld Poulsen til at satse på ét område, f.eks. kørslen med dyr, for at forenkle forretningen.

Det råd fulgte han ikke, og det er han glad for i dag.

Kundekartoteket er omfattende, bl.a. private husstande i området, lokale håndværkere, Brande Kartoffelmelsfabrik samt Ringkøbing amt og kommune. Firmaet var såmænd også leveringsdygtig i sand til en sandskulptur af det kongelige brudepar på Langelinie sidste forår.

To af firmaets otte er afsat til kørslen for DAKA og de døde dyr er blevet endnu bedre kørende end før. Lige før jul fik en helt ny IVECO firmanavnet påmalet og i januar kommer endnu en splinterny IVECO ud på landevejene.

Trives i dagligdagen

Kjeld Poulsen styrer bilerne fra firmaets kontor og er ferieafløser som chauffør, når der er behov for det.

Giftermålet med den ergoterapeut-uddannede Anne-Mette, der også er vokset op med selvstændige forældre, er en god støtte. Hun er på pletten, når det handler om parrets to børn på otte og ti år, og har i øvrigt sit eget arbejdsliv. Men selvom hun ikke deltager i den daglige vognmandsdrift, er hun er med på en lytter, når små og store beslutninger omkring firmaet er til overvejelse.

Det er de mange uforudsigelige dage, der driver Kjeld Poulsen. Det er blandingen af planlægning, samtaler med kunder, tilbudsgivning og arbejdstimer på både biler og firmaets gummiged der gør det skønt at være vognmand.

I 2004 blev der også tid til at bygge nyt, og dermed flytter firmaet fra Henning Sandals grund i Ølstrup by inden længe. En nybygget isoleret hal på 400 kvadratmeter på en 12.000 kvadratmeter nykøbt grund i udkanten af Ølstrup er klar snart klar til indflytning.

Kursus i grise-driveri

Firmaet kører udmærket, uden Kjeld Poulsen dog bliver millionær af at være vognmand. Det handler mere om at trives i dagligdagen. Og at firmaet i kraft af dygtige medarbejdere kan levere det, kunderne ønsker.

Så er vi tilbage ved Danish Crown, der efter ønske fra engelske kunder har haft vognmænd på kursus i at håndtere grisene på den rigtige måde, så grisene undgår stress og dermed giver dårligere kød.

- Det var sådan noget, vi vidste i forvejen. F.eks. at man ikke vader ind midt i en flok grise men går den modsatte vej af, hvor man ønsker, de skal gå hen. Men der var da nogen der spandt guld på at fortælle folk, der har kørt med grise i 30 år, hvordan de skal gøre det. Nå, det er da også fint for de chauffører der endnu ikke selv har erfaringen, siger Kjeld Poulsen med et skævt smil.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078