Betaler udenlandske lastvogne dansk vejbenyttelsesafgift?
Og hvem kontrollerer det
Med den store udflagning af danske lastvogne til Tyskland og Tysklands udtræden af vignetsamarbejdet efter maut-starten er spørgsmålet om betaling af dansk vejbenyttelsesafgift begyndt at trænge sig meget på. Hvem kontrollerer betalingen.
Flere vognmænd har henvendt sig til e-nyt om sagen fordi danske vognmænd slet ikke konkurrere med udenlandske vognmænd, der â€glemmer†at betale vejbenyttelsesafgift i Danmark. Ifølge gode kilder forlyder det blandt chaufførerne på udflagede lastvogne, som kører ind i Danmark, at man ikke behøver at købe dagsbilletter til dækning af vejbenyttelsesafgiften, fordi der så godt som aldrig finder nogen kontrol sted. Samtidig med at det er konkurrenceforvridende, så mangler pengene også i den danske statskasse.
Vi har forelagt spørgsmålet for Vicedirektør Morten Lindbo, DTL, der har følgende kommentarer:
- DTL er også bekendt med forlydender om, at udenlandsk indregistrerede lastbiler ser stort på at betale vignetafgiften i Danmark. Helt tilbage fra starten af 2004 gjorde DTL skatteministeren opmærksom på, at der hér eksisterer nogle forhold, som klart kunne blive konkurrenceforvridende for danske transportvirksomheder, hvis ikke kontrollen er i orden. Ministeren forsikrede os om, at Told og Skat i samarbejde med Rigspolitiet overvåger situationen, men at man ikke på daværende tidspunkt kunne konstatere nogen afvigelser, der indikerede decideret snyd fra udlændinges side. Det gjaldt både de foretagne kontroller og det registrerede provenu fra vignetordningen.
- DTLs seneste møde med skatteministeren fandt sted den 7. januar i år. Ministeren nævnte, at der tilsyneladende sælges færre vignetter i Danmark. DTL har derfor efter mødet igen gjort opmærksom på vore oprigtige tvivl om den manglende kontrol af udenlandske køretøjers brug af vejbenyttelsesbeviser, og om kontrollens kvalitet med hensyn til at sikre provenuet fra de udenlandske køretøjer. DTL har i sin argumentation også støttet sig på de seneste tællinger på grænserne foretaget af ITD, som viser, at der har været tale om en markant vækst i antallet af udenlandske køretøjer. DTL er derfor stadig af den opfattelse, at myndighederne har et stort stykke arbejde at gøre på dette område, siger Morten Lindbo.
- Det er samtidig en torn i øjet på transporterhvervet, at danske transportvirksomheder stadig lægger penge i statskassen på grundlag af den gamle vignetordning, som om den gjaldt i alle de tidligere vignetlande - samtidig med at man under den nugældende tyske vejskat brandbeskattes for kørsel i Tyskland. Transporterhvervets bidrag til statskassen til "ingenting" kan tælles i millioner af kroner, og uanset størrelsen af dette beløb er det moralsk skandaløst, at regeringen fortsat lader denne pengemaskine løbe.
-----