Modulvogntoget ? effektivt men frygtet
Men der ligger her en anerkendelse af, at der kan være effektivitetsmæssige fordele ved større enheder. For vognmandserhvervet, som længe har kæmpet for at blive betragtet som en både seriøs og innovativ professionel aktør, ligger der en vigtig mulighed for produktudvikling.
Hvis dansk landevejstransport skal stå stærkt i konkurrencen, er det nødvendigt med nytænkning og nye redskaber ikke mindst i betragtning at de forventede stigninger i transportarbejdet.
Naturligvis er det ikke uden problemer at åbne trafiknettet for disse lange vej-orme. Der er ingen tvivl om, at de over 25 meter lange modulvogntog fylder godt på vejene, men det skal jo sammenholdes med, hvad to lidt mindre lastbiler ville fylde ? og ville forbruge af brændstof og mandetimer.
Så der er både miljømæssige gevinster og effektivitet at hente.
Men for at det skal være en succes både for de forbrugere, der til syvende og sidst skal bruge de transporterede varer og for medtrafikanterne, må der stilles særlige krav til modulvogntogene og deres førere, og branchen har for længst tilkendegivet, at man er parat til at leve op til de krav, som nødvendigvis må stilles.
Derfor er det vigtigt, at vognmandsbranchen på organisationsplan har vist vilje til at rydde ud blandt de useriøse udøvende og selv gå forrest med krav om både ansvarlighed og selvjustits.
For det er en tillidssag, hvis man får lov at køre med de megastore biler i lille Danmark.
-----