Frem med den mindre skibsfart
Og det på trods af, at man har gode argumenter som miljøvenlig transport, rimelige priser og er et alternativ til landevejstrafikken, som trues af forstoppelse, så snart vi kommer lidt sydpå, når de forventede stigninger i gods-mængderne sætter ind. Der skulle således være plads nok til også denne transportform.
Men man kan ikke leve på romantiske forestillinger om den hyggelige coaster, som sindigt besejler de danske fjorde og provinsens havnebyer. Også for denne transportform gælder kravet om professionel og effektiv drift. Til gengæld er den alene om at have så store problemer med finansiering, og nedgangen i antallet af skibe er nu endt med at blive et spørgsmål, om den mindre skibsfart overhovedet kan overleve.
Sagen er, at den mindre skibsfart er nødt til at blive lidt større. Man skal op på en vis tonnage for at have et rentabelt ?småskib? ? et skib, der er moderne og veludstyret nok til, at det kan begå sig i konkurrencen og tjene pengene hjem til rederiet. Og det er i dag en større mundfuld end de fleste umiddelbart kan klare.
Derfor satser erhvervet nu på, at politikerne vil være med til at lempe reglerne. Men det er ikke nemt af få ørenlyd for denne del af erhvervet i den hektiske politiske hverdag. Enkelte politikere er dog klar til at rejse sagen, hvis de får gode argumenter.
For det er en hel kultur der er truet. Og det er masser og knowhow og mange arbejdspladser det handler om.
Det kan simpelthen ikke passe, at man i Danmark ikke kan finde en vej, så man bevarer dette driftige erhverv på et professionelt niveau, blot fordi der i fortiden var tendens til anpartstænkning. Nu må vi videre.
-----