Den helt rigtigt bil til fragt og distributionskørsel
Der var en vis skepsis, da det kom frem, at man på fabrikken i Södertälje gik og puslede med en ny 5-cyl. dieselmotor til afløser af den mindste 6-cyl. motor. MAN kørte for nogle år siden i en kortere periode med en 5-cyl. dieselmotor. Det faldt ikke særligt heldigt ud.
Men al kritik er gjort til skamme med Scanias nye 5-cyl. DC9 12, motor på 8,9 liters slagvo-lumen. Motoren er særdeles velkørende og arbejdsom. Det er en EURO3 version, som vi inden for et års tid nok også vil kunne se i en ny EURO4 version.
Med denne motor har Scania nærmest et fuldstændig modulsystem inden for motorer. Scanias program indeholder bl.a. en 16 liters motor på 8 cyl., en 12 liters motor på 6 cyl. og endelig denne 5 cyl. motor på 9 liter med mange komponenter. Den store fællesnævner er de knap 2 liter pr. cylinder.
Den 5 cyl. motor findes i effektstørrelser på respektive 230 hk med et vridningsmoment på 1050 Nm, 270 med 1250 Nm og 310 hk med 1550 Nm. Den nye motor benytter Scanias eget motorstyringssystem med elektronisk styrede enhedsinjektorer kaldet Scania PDE. Et system der også anvendes på Scanias 11 og 16 liters motorer. Testvognen er den mel-lemste version på 270 hk. Den passer også fint til en forvogn, som eksempelvis skal køre distribution eller fragtmandskørsel. Med denne motorbestykning formår vognen sikkert og-så at trække en let påhængsvogn i ikke alt for bakkede områder.
UdstyretTestvognen er udstyret med det nye og meget omtalte Scania CP16 førerhus, der et lavt mellemførerhus med fladt tag. Affjedringen af førerhuset er mekanisk med et fire-punktsophæng. I dette lidt længere førerhus føler man sig ikke klemt inde. Der er længere ud til bagvæggen end på det helt korte førerhus. Det kan også leveres med hvileudrust-ning, så man i en snæver vending kan overnatte i lastbilen. Det nye førerhus er en stor forbedring for førerkomforten.
Desværre havde testvognen ikke dette udstyr. Generelt var vognen en meget skrabet ud-gave. Det er muligt, at visse fragtmænd ønsker, at lastbilerne er udstyret sådan. Men når nu Scania skulle udstyre en demovogn, kan det undre at man ikke har gjort noget mere for at vise hvilke muligheder der findes.
At vognen er skrabet udstyret, kan man bl.a. se ved at der ikke er nogen radio, ingen wal-kie-talkie, og f.eks. ikke noget fleet management system med navigation. Ligeledes kunne instrumentpanelet godt have været i et andet og pænere look og en moderne lastbil som testvognen bør være bestykket med centrallåse. Ligeledes er Scania også leveringsdygti-ge i termoruder, som ville have været et fornuftigt udstyr på denne lastbil. Instrumentbræt-tet er som vi tidligere har nævnt ved præsentationen af den nye P og T modeller som det bør være. Man kan hurtigt overskue driften og med det nye informationssystem indbygget ved siden af omdrejningstælleren og speedometeret, kan man f.eks. hele tiden se det øje-blikkelige brændstofforbrug ? sådan skal det bare være. Det er let at komme ind og ud af førerhuset. Den nye indstilling af rattet er bare suveræn. Når man sidder bag rattet har man det hele omkring sig og samtidig et godt udsyn.
Hvad med surringOpbygningen bestod i et fragtlad fra Hedensted Ladfabrik på 7,4 meters længde med gardiner i siderne. I bagenden er der monteret en 2.500 kg Z-lift. Ladet er et ganske pænt arbejde. Når man nu oven i købet ved at der er tale om en demovogn, kan det undre me-get, at der overhovedet intet er at surre i nogen steder på ladet. Hverken inde i ladet eller udvendig under kanten. Det er ikke godt. For man kan vel ikke regne med, at fragtmanden altid laster pallegods, som lige netop fylder hele ladet ud og som ikke kræver nogen form for surring. Vi er på Danmarks Transport-Tidende nået frem til den konklusion, at der gan-ske enkelt må være svipset noget et eller sted i ordreafgivelsen på dette lad. Kørekortene hænger nemlig løst for tiden, specielt når det gælder området surring af gods.
Min testkørsel af den nye Scania P270 foregik på stort set alle vejtyper, med bykørsel, kørsel på biveje, hovedlandeveje og endelig motorvejskørsel i Syd og Østjylland. Generelt vil sådan en lastbil nok også komme til at køre på alle mulige vejtyper, selvfølgelig afhæn-gig af hvor i landet den vil blive sat i arbejde.
Den nye 5-cyl. DC9 12 motor har en rigtig god gangkultur på trods af det ulige antal cylind-re. Den arbejder villigt og ind i mellem viser de grønne dioder, at nu er det faktisk tid at skifte op i gear. Godt at Scania (som en af de sidste) har fået denne funktion implemente-ret i omdrejningstælleren.
Ubesværet
Den 5-cyl motor trækker mere end man lige forestiller sig. Gearskiftet går ubesværet, koblingen er let at betjene og den valgte gearing (3,42:1) føles meget tilpas til blandet kør-selsmønster. Måske kunne den have været en tand højere gearet, men det skal jeg nok køre lidt mere i vognen for at kunne vurdere helt entydigt, om det kan være en fordel. SCANIA P 270 er en rigtig fragt- og distributionslastbil, som en chauffør vil være glad for at køre i.
-----