Dør til verdenshavne
De fleste nye varevogne fra Ford kommer i dag til Danmark via Esbjerg Havn, hvor Niels Winther & Co., der er dansk agent for Grimaldi Lines, modtager og klargør Ford Transit og Transit Connect.
Bilerne kommer fra Ford Motor Co. nye fabrik i Koaceli i Tyrkiet.
Ford Otosan?s enorme produktionskompleks i Koaceli er placeret ved Mamara Havet det lille indhav mellem Bosporus strædet og Sortehavet i nord og Dardanellerne og Adriaterhavet i syd.
Placeringen var vigtig, da anlægget af fabrikken gik i gang i 1998. Adgang til havet var nemlig en afgørende forudsætning for fabrikkens succes.
Ford Motor Co. og Koç Group, der står bag fabrikken, havde hidtil primært produceret til det tyrkiske hjemmemarked. Men den nye fabrik producerer primært til eksport og derfor krævede logistikken direkte adgang til saltvand.
BilskibeKoaceli-fabrikken afskibede 77.000 biler sidste år og forventer at der går 137.000 biler til eksport i år. Et tal der bliver endnu større næste år.
Kun en meget lille andel går til Østeuropa med tog. Hovedparten går via fabrikkens egen havn, der stort set har anløb af et til to bilskibe på alle hverdage. Det tager typisk en dags tid at laste bilerne.
(DSCN9904 Ford Koaceli - Bilskibe.jpg)Grimaldi Lines store bilskibe er ugentlige gæster på Esbjerg Havn. Her er et af dem på Ford Otosan?s private havn i Koaceli i Tyrkiet.
-----