Forfinet Freelander
Land Rover?s syv år gamle bud på en kombineret bybil og spændstig terrænganger: Freelander fik sidste efterår en alvorlig ansigtsløftning. Nye dobbelte forlygter fra Range Rover har sammen med en ny køler/integreret kængurugitter og et markant forbedret interiør, der retter op på det lidt noller design, der prægede tidligere modeller.
Freelanders ydre er blevet smukkere. Men det er ændringerne inden for døren, der for alvor trækker opad. Freelander var berygtet for besynderlig placering af knapper og betjeningsgreb. Et forhold, der har givet meget entusiastisk feedback fra brugerne. Den respons har Land Rover gjort god brug af i den nye version, og betjeningen virker nu langt mere intuitiv.
Og så ligner det ikke længere noget fra en polsk traktorfabrik i starten af 80?erne. Men anglofile bilentusiaster skal ikke fortvivle ? der er stadig enkelte britiske genistreger, som kop-holderne over midterkonsollen. De sidder nydeligt placeret helt ude under forruden, så det kræver gorilla-arme at nå sin lunkne Café Latte fra tanken, når sikkerhedsselen er spændt.
TerræntalenterFreelander er en glimrende bil på fast vej uanset om det gælder en kort bytur eller langtur i det åbne motorvejslandskab. Men det er der, hvor asfalten hører op, at Freelander for alvor viser sin styrke sammenlignet med de fleste andre SUV?ere. Med permanent firehjulstræk, der automatisk fordeler trækkraften mellem de fire hjul efter behov, via den elektroniske traction control. Freelander er ? praktisk taget ? også ene om ?hill decent control? i SUV klassen.
Alle biler kan køre fast, og det gælder også Freelander. Men drivlinien og Land Rovers tekniske finesser giver sammen med en robust konstruktion, betydeligt mere spillerum i mudderbadet end gennemsnittet i klassen af wanna?be Off-roaders.
Prisen på Freelander Van starter ved 200.000 kroner for en tre-dørs version med 1,8 liters benzin motor. Vælger man - klogt - den mere kraftfulde 2-liters dieselmotor, må man slippe 235.000 kroner. 5-dørs-versioner som testbilen starter ved 255.000 med dieselmotoren. Testbilen var en såkaldt S-model med metallak og air-conditioning, der koster 15.000 kroner oven i.
Konklusionen efter en uges fornøjeligt bekendtskab er klart, at Freelander ikke er så britisk, at det gør noget og så meget Land Rover, at det gør ondt at sige farvel.
Land Rover Freelander Td4 VanMotor:
4-cyl. 2.0 liters turbodieselYdelse: 112 hk/82 kW v. 3000 0./min.
Moment: 260 Nm v. 1750 o./min.
Topfart: 159 km./t.
Brændstofforbrug: 13,2 km./l