MOPACC - Chaufførens og vognmandens nye ven
Det danskudviklede el- og klimaanlæg fra Thermo-King er et stort skridt i den rigtige retning, både som en forbedring for arbejdsmiljøet og det omkringværende miljø
Thermo King har netop afholdt en større pressekonference i Madrid under temaet "from farm to fork" om, hvordan man holder den rigtige temperatur i hele transportkæden hele vejen fra producenten frem til forbrugerens tallerken.
I den forbindelse berørte man også chaufførens arbejdsmiljø, der jo også afhænger af de rigtige temperaturer året rundt - uanset hvilket klima, der køres i.
Når Thermo-King er begyndt at interessere sig mere for dette, skyldes det ikke mindst den danske flyingeniør Torsten Nordentoft fra Varde, der har erfaring med et tilsvarende pro-blem i både.
Han har lyttet til ønsker fra chauffører og vognmænd og derefter sat sig ned og konstrueret et bedre klimaanlæg til lastbiler, med fokus på den tid, hvor lastbilen står stille.
Torsten Nordentoft siger, at der jo er rigtig mange lastbilchauffører, som om vinteren hol-der med motoren i gang om natten for varmens skyld, mens de om sommeren gør det for at få airconditionanlægget til at køle. Disse chauffører og vognmænd er ikke klar over, hvor meget de ødelægger miljøet, og hvordan de ødelægger forretningen med unødigt dieselforbrug. Derfor det nye anlæg, som bærer navnet MOPACC, der er en sammen-trækning af forbogstaverne i ordene Mobile Power and Automatic Climate Control.
Gode arbejdsbetingelserFra Thermo-Kings side lyder det, at det kan være svært at skaffe gode chauffører. Derfor er man nødt til at værne om de gode chauffører man får og blandt andet give dem gode arbejdsbetingelser. Og her er MOPACC et nyt middel, fordi anlægget om vinteren virker som et oliefyr, der producerer varme til at holde temperaturen oppe i førerkabinen, når lastbilen holder stille. Om sommeren virker MOPACC til gengæld som et airconditionan-læg, der kan afgive kold luft, når lastbilen holder stille og motoren er standset. Samtidig producerer anlægget konstant el. Det betyder, at lastbilens akkumulatorer konstant bliver ladet op, så de altid er på toppen.
I tilknytning er der også et 230 volts udtag, så kaffemaskine, mikroovn, m.v. kan tilsluttes direkte. Det har også den umiddelbare fordel, at man nu kan anskaffe sig den slags til en fornuftig pris, når ikke der er tale om specialudviklede apparater til 12 eller 24 volt, men blot standard husholdningsgrej på 230 volt.
Selve maskindelen indeholder bl.a. en lille Hatz dieselmotor samt en 230 volts generator, der har en maksydelse på 2000 W. Kittet bag på førerhuset indeholder en køleskabskom-pressor/fordamper/kondensator til Aircondition. I denne enhed sidder der også 2 x 1000 W varmestave, som giver varme. Hvis chaufføren skal bruge strøm til f.eks. mikroovn, kan Mopaccèn koble et sæt varmestave fra og i stedet levere strøm til mikroovnen.
At lastbilens motor kan stå stille, mens der laves koldt luft, er umiddelbart nok den største fordel. Godt nok er mange lastbiler udstyret med et godt airconditionanlæg. Men det kræ-ver, at lastbilmotoren kører.
Køler i solenOm sommeren kan man have problemet, hvis eksempelvis parkeringspladsen, hvor lastbilen skal holde vender forkert i forhold til solen, så bliver der hurtigt overophedet inden i førerhuset. For køre- hviletiderne skal jo overholdes og chaufføren skal ofte sove midt på dagen. Da oplever man ofte, at chaufføren lader lastbilens motor køre at han kan holde ud at sove i kabinen.
Det kan undgås med MOPACC og sidegevinsterne er jo klare. Mindre brændstofforbrug på lastbilen og dermed også mindre forurening, som er en gevinst for stedet hvor lastbilen befinder sig.
Dertil kommer, at akkumulatorerne altid er opladet. På dette punkt forventer man også, at der vil være en besparelse at hente for lastbilejeren. Akkumulatorer har svært ved at holde ret længe. Det medfører ofte, at man skal bekoste starthjælp en vinterdag og anskaffe nye akkumulatorer.
Den eneste ulempe er nok, at vognmanden skal investere i anlægget, og det koster mere end et almindeligt oliefyr. Til gengæld, vil der stadig være behov for airconditionanlæg, som vi kender dem i lastbilen, fordi MOPACC udelukkende kan køre, når lastbilens motor er standset.
MonteringskitDet nye anlæg består af et kit, der monteres på førerhusets bagvæg og en maskinenhed, som monteres på siden af chassiset, ofte i forlængelse af værktøjskassen.
Indtil videre eftermonteres MOPACC på lastbiler, men på længere sigt vil det nok ikke væ-re utænkeligt, at det vil findes som et ekstraudstyr fra lastbilproducenten. På et direkte spørgsmål, om hvilke lastbilsproducenter Thermo King samarbejder med om MOPACC, svarede Pascal Richard, der er direktør for MOPAC & OEM Relations, at man har et sam-arbejde med syv lastvognsproducenter i Europa.
I øjeblikket har Thermo King dog et specielt tæt samarbejde med fire lastvognsmærker, nemlig DAF, Renault, Scania og Volvo. Direktør Pascal Richard fortalte videre, i øvrigt til stor forundring for hele forsamlingen, at der i februar 2005 vil komme en ny Renault MAG-NUM i to versioner, og at denne lastvognsmodel vil være forsynet med MOPACC i begge versioner.
-----