23948sdkhjf

Maut-start uden forsinkelse

Eksperter har ikke fundet show-stoppere i Toll Collect's maut-system

Eksperter har ikke fundet show-stoppere i Toll Collect's maut-system



Den tyske vejskat på lastvogne over 12 tons opkræves som planlagt fra 1. januar 2005. Det står formentlig klart efter den uvildige ekspertgruppe har afleveret en 800 sider lang rapport om systemet.

Den sagkyndige har ikke fundet fejl i systemet, der er så omfattende at det kan begrunde en ny udsættelse, og betegner systemet som fuldt funktionsdygtigt, hedder det fra BAG (Bundesamt für Güterverkehr).

Dermed er den sidste forhindring for, at Toll Collect kan tildeles den nødvendige driftstilladelse 15. december som planlagt, væk

Danmark bagud

Den sagkyndige blåstempling betyder desværre ikke, at alt fungerer som planlagt ved årsskiftet.

Der vil stadig være installeret langt færre maut-computere i lastvogne end planlagt. Toll Collect har angiveligt overvundet alle leveringsproblemer, og der er monteret 30.000 enheder alene i den sidste uge. Men der er langt op til den planlagte halve million On Board Units ved maut-starten til nytår.

Den seneste opgørelse fra BAG viser, at der i slutningen af november var monteret 218.000 OBU'ere i europæiske lastbiler. De fleste sidder naturligt nok i tyske lastvogne, der forventes at stå for to tredjedele af det maut-pligtige kilometerforbrug. Antallet er her 176.000 maut-computere.

Ifølge Dansk Transport & Logistik, så halter danske vognmænd efter deres udenlandske kolleger. DTL oplyser med det tyske trafikministerium som kilde, at der er installeret 1.023 OBU'ere i danske lastvogne, hvilket er 194 flere en ugen før. Der er bestilt godt 2.800 OBU'ere i Danmark og 2.600 af dem er leveret.

Det danske efterslæb skyldes formentlig dels, at de få godkendte serviceværksteder har svært ved at følge med og dels, at danske eksportvognmænd nøler med at sende lastvognene på værksted.

DTL frygter, at danske vognmænd har bestilt for få maut-computere, sammenlignet med et land som Holland, hvor der er bestilt OBU'ere til 69 procent af de lastvogne, der kører international trafik. I Danmark er der kun bestilt OBU'ere til 56 procent af de godt 5.000 lastvogne, der kører i international trafik.

Toll Collect har i øvrigt meddelt, at det er sidste udkald for bestilling af OBU'ere, da bestillinger modtaget efter 8. december, ikke kan leveres før efter nytår, hvor vejskatten træder i kraft.

Maut-kaos

Maut-computerne, der automatisk registrerer og indberetter kilometerforbruget, er langt den letteste løsning - både praktisk og administrativt. Alternativerne er forud-bookning på internet eller køb af maut-billetter i terminaler ved grænseovergange og på servicestationer.

Internet-bookning kræver, at virksomheden er registreret hos Toll Collect. En proces, der tager flere uger fordi transportvirksomheden skal kredit-godkendes.

Der forventes lange køer ved de 3.000 maut-terminaler på rastepladser og servicestationer i starten af det nye år. Toll Collect har ansat 4000-5000 maut-guider, der allerede nu er i gang med at træne chauffører i brugen af maut-terminalerne.

Mautterminaler i Danmark

Der opstilles ifølge DTL ni maut-terminaler på dansk grund. En på Shell Service, Karlslunde Rasteplands bliver den eneste på Sjælland. De resterende otte opstilles i Jylland. En ved Shell Service i Fredericia (Skærup Vest Motorvej E45, V-6) og en på Statoil Motorvejscenter i Vojens (Ustrup Vest Motorvej E45, 1 A). De sidste seks opstilles i Padborg på IDS Transitgården (Lejrvejen9), IDS Truck Center (Thorsvej 1), O.K. a.m.b.a. Truckstop (Lejrvejen 12), Q8 Service (Frøslev Motorvej Vest) og Statoil Servicecenter (Industrivej 20).

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142