DAF XF er stadig oppe i tiden
Og nu har Trucks Danmark lavet sin egen DAF XF Limited Edition version, som kun kommer i 30 eksemplarer.
Der er blevet solgt mange DAF XF-lastbiler, siden serien for to år siden skiftede navn fra DAF 95 og fik et facelift. Men på IAA-messen i Hannover i september måned lettede DAF låget lidt for de kommende nyheder. Der blev vist en klart fremtidsrettet ny motor.
Ifølge DAF vil den nye 12,9 liters Paccar MX-motor blive lanceret i størrelser nede fra 410 hk og helt op til 560 hk, med et drejningsmoment på 2750 Nm på den største version.
Fra DAF, som er ejet af den amerikanske Paccar-koncern, kom det nærmest som en sidebemærkning, at den nye motor, der skal anvendes globalt i Paccar-koncernen, selv-følgelig er fremtidssikret og vil blive lanceret som en EURO4 motor - der også vil kunne klare de kommende EURO5 normer.
Den nye motor ventes først i det nye år, og det er ikke usandsynligt, at DAF så vil komme også med andre nyheder.
Den nye Paccar MX motorserie er et signal til omverdenen om, at den lille fabrik i Holland, er spillevende og med helt fremme i skoen, når det gælder fremtidens lastbiler.
Dansk specialitet : XF Limited EditionPå den danske front har det Lastas-ejede Trucks Danmark A/S i mellemtiden lanceret en lokal specialitet kaldet DAF XF Limited Edition.
Denne specialversion bliver kun produceret i 30 nummererede eksemplarer. Et af disse eksemplarer er med i DAFkaravanen, der kører ved et DAFservicepunkt hver weekend indtil nytår. I alt kommer karavanen rundt til 14 forskellige byer i Danmark.
Vi har lånt DAF XF Limited Edition for en testkørsel. Selve lastbilen er en DAF XF 95/480 6x2/4 twinsteertrækker med Super Space Cab, tilkoblet en tre-akslet Kel-Berg rundtipper, belæsset til fuld vogntogsvægt.
Udstyret omfatter plysset førerkabine m.v., navkapsler, syvhundrede liter brændstoftank, fuld dørkafdækning, værktøjsskab, galge til luftslanger, luftforskydelig skammel, kaffema-skine, køleskab, walkie, cd-afspiller, oliefyr der virker over kølesystemet og tågelygter. Samtidig er brændstoftanken og værktøjskassen malet i samme farver som førerhuset. Endelig er der lavet en speciel skrift på førerhuset.
Det er et udmærket udstyrsvalg, der til forveksling nok ligner det, som mange selvkørende og mindre vognmandsvirksomheder vælger, når de anskaffer sig nye trækkere. På ud-styrssiden skal Trucks Danmark dog ikke kun have ros for udstyret i testbilen. Der var nemlig hverken radio eller nogen walkie-talkie. Årsagen kender vi ikke, men det er faktisk en god idé, at der også er en radio, så dem der prøvekører lastbilen også kan få et rigtigt indtryk af hvordan det er at køre i virkeligheden. I dag er radioen et naturligt element - om ikke andet så man kan følge trafikmeldingerne.
Fuld kontrolSuper Space Cab førerhuset giver pladsmuligheder som man især kan have glæde af, hvis man kører over meget lange afstande og måske endog med to-mandsbetjening.
Instrumenteringen er ganske fin - instrumentbrættet er bøjet omkring føreren. Man har som fører fuld kontrol med de vigtigste instrumenter og ure, der sidder lige i synsfeltet un-der rattet. Infocenteret, der kan vise alle vigtige data herunder også brændstofforbruget aflæses ganske let. Rattet stilles fint både op og ned samt i hældning, betjeningen sker ganske enkelt med et tryk på en lille knap på ratstammen. Det valgte førersæde er også i top med mulighed for alle næsten enhver sidestilling.
Motoren på 355 kW/483hk/2100 Nm er ganske passende til en tre-akslet trækker, der kan komme ud for lidt af hvert. Måske skal der køres med en tippeladstrailer med tunge læs på fast grund, eller der handler måske om langture ud i Europa med et læs i en gardin- eller køletrailer.
Gearkassen er også passende, selv om jeg mener, at en 12 trins gearkasse vil tilstrække-ligt i en lastbil med så powerfuld motor. Skulle jeg være lidt kritisk, synes jeg man burde have valgt en gearkasse med automatiseret gearskifte. Det er synd og skam, at der ikke er flere af de konservative vognmænd - og chauffører - som får en model med den fabel-agtigt arbejdende gearkasse ZF AS-tronic, der bare skifter gear helt perfekt.
Men det er sandsynligvis et prisspørgsmål. Man må dog forvente, at Limited Edition godt kan koste lidt mere.
Lavt støjniveauUd af vejen kører bilen perfekt med et lavt støjniveau. Førerhuset er en drøm for mange lastbilførere, ikke mindst på grund af den bedre isolering med det flotte betræk, der uden tvivl tager en del af støjen set i forhold til et standardførerhus, selv om jeg ikke kan frem-lægge målinger som kan bevise det.
Bremserne virker upåklageligt. I den forbindelse skal det nævnes, at den tilkoblede tippe-ladstrailer, er forsynet med SAF aksler med skivebremser, så der er skivebremser på alle vogntoget hjul. Et tryk på bremsepedalen giver øjeblikkelig respons. Sådan skal det være med et moderne vogntog.
DAF XF er en bundrobust lastbil, med en god funktionalitet. Måske en lidt konservativ lastbil, men som tidligere nævnt hører jeg sjældent, at der er brugere som klager over en DAFlastbil.
Sidesprosser, nej takNår DAF får lanceret den nye motorserie og måske får lavet yderligere fornyelser af XF-serien kommer der måske en endnu bedre lastbil ud af det.
På ét punkt kan DAF gøre det bedre. DAF har nemlig stadig døre med sidesprosser. Det er uheldigt med denne sprosse, som DAF bør få elimineret ved en kommende fornyelse af serien.
-----