Mautkøer i horisonten
Toll Collect og BAG har afsat store ressourcer til håndtering af maut-kaos
Der er ingen show-stoppere, som kan udsætte den planlagte maut-start 1. januar 2005, men der forventes en del begyndervanskeligheder og kø-dannelse ved maut-terminalerne. Det erkendte maut-konsortiet Toll Collect og Bundesamt für Güterverkehr (BAG) på den seneste møde i den særlige følgegruppe, som EU-Kommissionen og Tyskland har nedsat.
Toll Collect og BAG har organiseret et omfattende opstartsprogram, der skal minimere det kommende premiere-kaos til et minimum. Programmet, der kaldes Startmanagement, betyder som tidligere omtalt i E-nyt, at der står 5.000 maut-guider klar ved maut-terminalerne, som skal hjælpe chaufførerne med manuel bookning og betaling af vejskatten. Desuden er der oprettet tre call-center og en hotline.
Toll Collect og BAG vil overvåge situationen nøje og er parat til at omdirigere trafikken til en anden terminal, hvis der opstår længere kø ved bestemte maut-terminaler. Endelig råder Toll Collect over 100 mobile maut-terminaler, der kan opstilles på de steder, hvor presset er størst.
- Det er min vurdering, at de mange fine initiativer klart vil dæmpe frygten for kaos. Der er en erkendelse af, at der vil opstå køer, men at man også er indstillet på at afhjælpe disse på alle leder og kanter, udtaler DTL’s ordførende direktør Michael Svane, der er medlem af følgegruppen, på vognmandsorganisationens hjemmeside.
BAG gjorde det klart, at reglerne bliver håndhævet fra dag ét, og straffen for maut-snyd falder prompte. Standardbøden er € 300 og pålægges normalt virksomheden og ikke chaufføreren. Oveni kommer naturligvis det maut-gebyr, som man skulle have betalt. Hvis man ikke kan bevise, hvor langt man har kørt og hvor langt man skal køre, så fastsættes kilometerforbruget til 500 km. Bøde og afgift skal betales på stedet.
I grovere tilfælde gives højere bøde – maksimum er € 20.000.
-----