Stolpe: Øremærkning med elastik
Øremærkning af maut-indtægter til infrastrukturinvesteringer er politisk uspiselig, mener den tyske trafikminister
Da ideen om den tyske vejskat blev støbt af trafikeksperter, var det en klar forudsætning, at indtægterne skulle bruges til vedligeholdelse og udbygning af det tyske statsvejnet. Der var nemlig et kæmpe finansieringsefterslæb, som betød at vejnettet ikke kunne udbygges i den takt, den stigende trafikbelastning krævede.
Men da lovgiverne i Forbundsdagen i Berlin skulle gøre ideen til lov, blev også jernbanerne og flodskibsfarten inddraget som værdige formål, når maut-milliarderne skulle spenderes. Men nu antyder den tyske forbundstrafikminister Dr. Manfred Stolpe, at selv den udvandede øremærkning måske ikke holder politisk vand.
- Øremærkningen af maut-indtægterne bør administreres fleksibelt, udtaler Manfred Stolpe til DVZ. Han anser en vis grad af elastik i øremærkningen, som en afgørende forudsætning for, at der opnås politisk enighed om anvendelsen af overskuddet fra den tyske vejskat. Et holdningsskifte, der utvivlsomt skyldes den slunkne tyske statskasse.
-----