23948sdkhjf

Danmark halter bagefter OBU-montering

Nye tal for levering og montering af On Board Unit’s i lastvogne, viser at Danmark ligger langt under niveauet i Tyskland og Holland

Nye tal for levering og montering af On Board Unit’s i lastvogne, viser at Danmark ligger langt under niveauet i Tyskland og Holland



Maut-konsortiet Toll Collect vil i morgen fremlægge nye tal for monteringen af OBU’ere i europæiske lastvogne, når den særlige ekspertgruppe – der følger indførelsen af den tyske vejskat - mødes i Berlin.

Der er ifølge den seneste opgørelse monteret 218.000 OBU’ere. De fleste naturligt nok i tyske lastvogne, der tegner sig for 176.000 maut-computere.

Toll Collect har angiveligt overvundet alle leveringsproblemer og der er monteret 30.000 enheder alene i den sidste uge.

Men ifølge Dansk Transport & Logistik, så halter danske vognmænd efter de udenlandske kolleger. DTL oplyser med det tyske trafikministerium som kilde, at der er installeret 1.023 OBU’ere i danske lastvogne, hvilket er 194 flere en ugen før. Der er bestilt godt 2.800 OBU’ere i Danmark og 2.600 af dem er leveret.

Det danske efterslæb skyldes formentlig dels at de få godkendte serviceværksteder har svært ved at følge med og dels, at danske eksportvognmænd nøler med at sende lastvognene på værksted.

DTL frygter at danske vognmænd har bestilt for få maut-computere, sammenlignet med et land som Holland, hvor der er bestilt OBU’ere til 69 procent af de lastvogne, der kører international trafik. I Danmark er der kun bestilt OBU’ere til 56 procent af de godt 5.000 lastvogne, der kører i international trafik.

Toll Collect har i øvrigt meddelt, at det er sidste udkald for bestilling af OBU’ere, da bestillinger modtaget efter 8. december, ikke kan leveres før efter nytår, hvor vejskatten træder i kraft.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062