23948sdkhjf

Chiptunig kan være en farlig og dyr genvej

Artiklen om chiptuning i sidste nummer af Trans Inform har fået Scania til at reagere. Informationschef Mikael Friis, Scania Danmark, mener således, at artiklen viderebringer en række fejlagtige oplysninger om chiptuning.

Artiklen om chiptuning i sidste nummer af Trans Inform har fået Scania til at reagere. Informationschef Mikael Friis, Scania Danmark, mener således, at artiklen viderebringer en række fejlagtige oplysninger om chiptuning.



Mikael Friis kommer her punkt for punkt med en række svar fra Scania på oplysninger i artiklen om chiptuning:

Det overordnede budskab i artiklen er, at der er gode muligheder for at opnå bedre brændstoføkonomi ved hjælp af chiptuning, uden at det går ud over motorens miljøegenskaber eller endda med miljøfordele til følge. Mellem linierne antydes det også, at lastbilproducenterne forsøger at skræmme lastbilejerne fra at chiptune i et forsøg på at maksimere indtjeningen ved at sælge de samme produkter til forskellige priser afhængig af den elektroniske programmering af motorernes styreenheder.

Jeg kan naturligvis kun tale på Scanias vegne, men i forhold til Scanias produkter er disse budskaber lodret forkerte. Direktør Finn Borg fra TurboChip i Padborg kommer i artiklen med en række postulater i et forsøg på at underbygge disse fejlagtige budskaber. Det kommer for vidt at skulle tilbagevise alle de fejlagtige konklusioner i artiklen, men jeg skal her forsøge at rydde nogle få af værste misforståelser omkring chiptuning af Scania-motorer af vejen:

Postulat: Lastvognsfabrikkerne justerer jo selv på softwaren, hvis der f.eks. er problemer med brændstofforbruget.

Svar: ja, autoriserede Scania-værksteder kan justere indsprøjtningssystemets software, men det gøres kun for at bringe en eventuel fejlindstilling tilbage i det område, hvor motorens emissionscertifikat gælder. Scania medvirker ikke til software-ændringer for at opnå lavere brændstofforbrug, hvis det betyder, at motorens miljøegenskaber forringes.

Postulat: Chiptuning handler først og fremmest om at begrænse brændstofforbruget. Det gælder også, når man hæver ydelsen, hvor man typisk vil indstille tempostaten til at holde antallet af hestekræfter på eksempelvis 300 hk, når belastningen er konstant ved kørsel på lige vej.

Svar: forkert. Lastbilens tempostat har intet med motorens ydelse at gøre. Uanset om lastbilen kører med jævn eller varierende belastning, vil chiptuningen typisk flytte indsprøjtningstidspunktet eller manipulere med signaler fra diverse sensorer, som kan medføre betydelig større udslip af skadelige stoffer.

Postulat: En lastbilfabrik sælger typisk en lastbilmodel med fire-fem forskellige motorydelser. Men mekanisk er det nøjagtig samme motor, der sidder i eksempelvis en 380 hk og en 420 hk model.

Svar: forkert. På Scanias motorer kan der være stor forskel på de mekaniske komponenter mellem de forskellige effekttrin, selv om motorblokkene ser ens ud på overfladen. Det gælder krumtap, stempler m.m. F.eks. har motorer med lavere effekt aluminiumsstempler, mens versioner med høj effekt har to-delte aluminiumstempler med stålkrone. Også på resten af drivlinen er der forskel afhængig af effekt-trin. Eksempelvis leverer Scania kun 580 hk V8'eren i kombination med den forstærkede GRS920-gearkasse med obligatorisk oliekøler, mens 480'eren kan kombineres med GRS900-gearkassen uden oliekøler. Der er også forskel i udformningen af tandhjulene i de to gearkasser.

Lovligt eller ej

Der diskuteres meget om lovligheden af chip-tuning. Der skal ikke herske tvivl om, at det er lovligt at chiptune lastbilmotorer. Det er bare ulovligt at køre så meget som en meter med lastbilen, hvis chiptuningen ikke ligger inden for de rammer, som er fastlagt i motorcertifikatet. For som det bl.a. hedder i Miljøprojekt 888 (2004) fra Miljøstyrelsen:

Motorproducentens kalibrering er et kompromis mellem bl.a. motorydelse, brændstofforbrug, støj, holdbarhed og emission. Ved chiptuning forskubbes kalibreringen typisk mod højere motorydelse på bekostning af en eller flere af de øvrige parametre. Typisk vil ændringen ske på bekostning af emission og holdbarhed.

Chiptuning resulterer i højere tryk i forbrændingskammer og højere temperaturer i udstødningsgassen. Dette udsætter nogle af motorens vitale dele for større belastning og kan i værste fald føre til motorhavari.

Chiptuning anses for at være en konstruktiv ændring og vil ifølge gældende regler medføre, at bilen skal fremstilles til syn, hvor det skal dokumenteres, at bilen overholder gældende emissionsgrænser.

Det er bilens ejers ansvar at fremskaffe denne dokumentation.

Chiptuning kan være den korteste men farligste og i længden dyreste genvej til højere motorydelse eller lavere brændstofforbrug. Scania leverer et bredt udvalg af motorer til sine lastbiler, så det altid er muligt at finde en passende løsning til enhver transportopgave - uden at gå på kompromis med miljøegenskaber, driftssikkerhed og levetid.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062