Intet nyt på maut-fronten. Det kunne have været en passende tite
Tre motorer til Ategoserien og tre motorer til Axor og gear med og uden kobling
Motormæssigt kan Ategoserien fås med OM 904 LA på 4,25 liter med en effekt på henholdsvis 122 hk / 470 nm, 150 hk/580 nm og 177 hk/675 nm. Dernæst kommer OM 906 LA, der er en 6-cyl. version på 6,37 liter slagvolumen og som findes i følgende versioner: 231 hk/810 nm og 279 hk/1100 nm.
Som noget nyt findes der nu også OM 924 LA, der er en opgraderet 4 cyl- version på 4,80 liters slagvolumen, som 218 hk/810 nm, der jo matcher den 6-cyl. OM 906 LA. Til Axor-serien tilbydes de tre forskellige motorer, OM 906 LA, der går igen fra Atego samt OM 926 LA og OM 457 LA. OM 906 LA findes i to versioner på 231 hk/810 nm og 279 hk/ 1100 nm. OM 926 LA findes i en version på 326 hk/1300 nm, mens OM 457 LA findes i tre versioner på henholdsvis. 354 hk/1850 nm, 401 hk/2000 nm samt i en top-version på 428 hk/2100 nm.
OM 457 LA adskiller sig fra de øvrige Mercedes motorer ved at være en rækkemotor. Motorerne i Actros er alle enten V6 eller V8 motorer. Om OM 457 LA skal det siges, at det er en arbejdsom motor med en nydelig gangkultur, der har en effektiv motorbremse, som i princippet er en turbomotorbremse.
Den ultimative løsningPå gearkassefeltet findes der til Axor manuelle gearkasser med seks, ni eller seksten trin. Ni trins gearkassen har afløst en tidligere 12 trins gearkasse, der var udstyret med en splitdel, som gav en forøget vægt på 30 kg.
Derudover findes der to varianter med henholdsvis Telligent skift og Telligent skifteautomatik.
Ved den første version skal man stadig betjene en koblingspedal og gearvælgeren skal påvirkes ved hvert gearskifte. Den anden version laver hel arbejdet automatisk, og der er ikke nogen koblingspedal. Sidstnævnte er klart at foretrække, selv om Mercedes stadig har et lidt langsomt gearskifte i denne automatiserede version.
Atego kan leveres med enten en 6 trins eller en 9 trins manuel gearkasse af Mercedes egne produktion. dertil kommer to manuelle gearkasseversioner fra ZF til specielle versioner. Det er også muligt at få Atego leveret med en Telligent skifteautomatik, hvilket er et stort fremskridt inden for den vognstørrelse, hvor det ellers er de manuelle gearkasser, som dominerer.
Der er tale om en 6 trins gearkasse med automatiseret gearskifte. For dem der måtte ønske den ultimative løsning, kan der leveres en Allison transmission, som er en fuldautomatisk gearkasse med enten fire eller seks trin. Uden tvivl en behagelighed, men sikkert også dyr i indkøb med et forøget brændstofforbrug til følge.
Jeg prøvekørte en Atego med Telligent skifteautomatik og den kørte fantastisk. Til denne type vogne, som ofte skal køre i bytrafik, hvor der er mange ting at holde øje med og der måske skal ske mange af- og pålæsninger i løbet af en dag, som kan medføre et stort pres på chaufføren, er det bare den rigtige løsning.
-----