En alsidig og let overførselshænger
De østeuropæiske vognproducenter begynder nu at gøre sig gældende på det me-get konkurrenceprægede marked for transportmateriel
En overføringspåhængsvogn er jo bare en simpel påhængsvogn - og for mange blot et nødvendigt arbejdsredskab.
Men kravene til den slags køretøjer er faktisk ret høje.
De skal kunne klare en masse forskellige containere, som vel at mærke bliver skubbet over fra forvogne og trukket tilbage til forvognen, når ikke lige godset bliver tippet af med påhængsvognens eget tippelad.
Endelig skal de kunne klare belastningen helst uden at veje noget.
Forvognen med wirehejs eller kroghejs er nemlig gerne tung nok i sig selv, og containerne er som regel ikke bygget i letmetal, så krav til den type påhængsvogn er der nok af.
Og så må den selvfølgelig heller ikke være for dyr, for så køber kunderne bare et andet produkt - der er masser af udbydere på markedet.
For at kunne matche alle disse krav har Ejner Hessel A/S i Brande for kort tid siden intro-duceret en ny overførselshænger på det danske marked. Påhængsvognen produceres på en fabrik i Slovakiet, helt efter de specifikationer og ønsker som Ejner Hessel A/S har stil-let til den slovakiske producent.
Øst-udviklingTidligere har der stort set udelukkende været påhængsmateriel fra tyske eller italienske producenter på spisesedlen hos koncernen i Brande.
Men udviklingen med bl.a. EU-udvidelsen og deraf følgende muligheder i de nye lande har ændret på disse forhold.
Hos Ejner Hessel A/S siger Lars Sørensen, der er ansvarlig for området med trailere, på-hængsvogne og kraner m.v., at kvaliteten er i top hos den slovakiske producent. Samtidig har man været i stand til at producere en overførselshænger med en egenvægt på 5000 kg og til en pris som gør, at vi også kan følge markedet, der har været under pres i den sidste lange periode, siger han.
Moderne overførselshængerVi har taget den nye påhængsvogn ud som Månedens Køretøj i denne måned og derfor kigget nærmere på produktet. VS MONT som påhængsvognen hedder, er en moderne udstyret overførselshænger med BPW ECO PLUS aksler med skivebremser og aksellift på den mellemste aksel.
Akselliften aktiveres automatisk via det avancerede bremseanlæg, når belastningen er meget lav.
Umiddelbart ser VS MONThængeren ud til at være et nydeligt produkt med et solidt chas-sis og en høj finish. Hængeren er forsynet med en trækstang, som ved hjælp af trykluft hurtig kan sænkes helt ned, så forvognen kan køre tæt til hængeren for overførsel af en container.
Efter afsluttet laste- eller losseoperation klarer det automatiske system let at hæve træk-stangen tilbage til kørestilling. Det ser ud til at være et ganske udmærket system, der er enkelt at betjene.
Der er en manuel højderegulering på luftaffjedringen både for og bag, så man har mulig-hed for at tilpasse højden ved lastning eller losning. Rullestoppet i bagenden ser også ud til at være lavet fornuftigt og enkelt.
Hvad med et dækselHer skal det indskydes, at det nok er svært både at lave det enkelt og samtidig meget flek-sibelt, så det passer til mange forskellige kasser. I bagenden er der monteret en udtrække-lig underkørselkofanger, som kan trækkes ud så det passer med lovens krav i forhold til bagenden af den hejseladscontainer der netop nu er på ladet.
For opbevaring af diverse værktøj og udstyr er påhængsvognen udstyret med en værk-tøjskasse af rimelig størrelse i plast. Det har både den fordel, at den er let og den ikke går til, som f.eks. en tilsvarende værktøjskasse af metal.
Hvis man skal være kritisk så er der en ting som umiddelbart kan gøres bedre, og det, er at der ikke er nogen regulær afdækning over den store styreboks til bremseanlægget. Her kunne der godt være en eller anden form for afskærmning. På et chassis som på denne påhængsvogn vil der være risiko for, at der kan falde godsarter som f.eks. sten eller lig-nende ned over ventilen eller de tilhørende slanger, noget som kan få fatale følger for bremser m.v.
Ukendt vægt kostede kortetHvis jeg skulle nævne noget, som nok bør være standard på en påhængsvogn nu til dags, så er det to vægtmanometre - et for forakslen og et for bogien, så chaufføren hurtigt kan kontrollere vægten på godset. Det er i dag et stort problem med overlæs, ikke mindst på containervogntog. Ofte står containerne på lastesteder, hvor der bare bliver lastet f.eks. gods i løs vægt. Når transporten skal påbegyndes er der ingen som kender den nøjagtige vægt. Vi har hos Trans Inform kendskab til mindst én chauffør, som har mistet kørekortet betinget over en treårig periode på den konto, og samtidig har chaufføren måtte stille en ny køreprøve.Og det er kun den ene del af det. Den anden del er at vognmanden også får et klip i "øret" og den slags "klip" har det med at både at koste mange penge og samtidig blive gemt i længere tid i systemet.
-----