23948sdkhjf

Trafiksikre bremsesystemer breder sig langsomt

Hvordan ser det ud med bestykningen af bremseanlæg på nye trailere. Leverandørerne har forskellige måder at gøre det på - vi har spurgt nogle af dem, hvordan det går

Hvordan ser det ud med bestykningen af bremseanlæg på nye trailere. Leverandørerne har forskellige måder at gøre det på - vi har spurgt nogle af dem, hvordan det går



Tilsyneladende er den nyeste bremseteknik, som også kan være med til at højne trafiksikker-heden i kritiske situationer, ikke altid lige populær. Mange vognmænd og chauffører kigger mere på udstyret på deres trækkere eller forvogne. Og heller ikke og andre trailerejere, så som udlejningsselskaber og speditionsvirksomheder, der ikke selv skal trucke med trailerne, interesserer sig tilsyneladende særlig meget for bremseteknikken.

Vi har derfor spurgt forskellige vognleverandører, hvordan det ser ud fra deres side, og hvor-dan de specificerer bremseanlæggene på de trailere, som leveres i dag.

Næsten alt til det danske og svenske marked hos Schmitz er med EBS og TRS

Hos Schmitz Cargobull ønsker man ikke at oplyse noget om antal og direkte procenttal for hele produktionen fra koncernens fabrikker. Direktør Elmer Håhr Larsen, Schmitz Cargobull Danmark A/S i Padborg siger til Trans Inform, at man for leverancer til kunder i Danmark og Sverige, der i år forventes at nå op på i alt ca. 1600 enheder, leverer 60 procent med skive-bremser, og næsten 100 procent med EBS-anlæg samt RSP (Trailer-EPS).

EBSbremseanlæg på 90 pct. af Kel-Bergs produkter i 2004

Hos Lastas i Hedensted udtaler direktør Anders K. Larsen til Trans Inform, at siden den første marts i år er 90 procent af alle Kel-Berg produkter bestykket med EBS-anlæg, mens 45 pct. er med skivebremser. Anders K. Larsen fremhæver også, at på Kel-Berg gardintrailere har EBS-anlæg været standardudstyr siden første januar i år.

EBS står ikke til diskussion hos Kögel

Trailersælger Jens Peter Carlsen fra Handelsfirma Jørn Bolding i Esbjerg siger til Trans In-form, at der på alle de vogne, som man sælger fra firmaet i Esbjerg, er EBS-bremseanlæg. På alle Kögeltrailere, er både skivebremser, EBS-anlæg samt TRS helt standard, hvilket det har været længe. EBS kan end ikke vælges fra, hvis kunden skulle have ønsker om det. Vil man have almindelige tromlebremser, så er det udelukkende mod en merpris. Kögel benytter som standard SAF aksler med skivebremser. Har kunderne andre aksel-ønsker er det selv-følgelig en mulighed.

Kunderne skal have tilbudt det bedste lyder det fra Broshuis og EBS er standard

Fra Broshuis i Skanderborg udtaler trailer- og blokvognssælger Preben Jensen-Holm, der er ansvarlig for Broshuis i Skandinavien: - V skal vi som sælgere af nyt rullende materiel altid skal sikre, at kunderne får tilbudt det bedste og det nyeste, som findes tilgængeligt, specielt på det sikkerhedsmæssige. Derfor har vi for et stykke tid siden hos Broshuis-koncernen taget beslutning om, at alle nye trailere og blokvogne, der bliver leveret i Skandinavien skal være udstyret med EBS-bremseanlæg.

Ikke standard hos KRONE hvor EBS udløser pristillæg

Spørger man hos KRONE i Tyskland, er en stor del af den samlede trailerproduktion bestyk-ket med EBS-bremseanlæg. Men i Danmark, hvor KRONE Skandinavien A/S i Aabenraa står for salget, ser billedet noget anderledes ud. Salgsdirektør Ole Knudsen siger til Trans Inform, - Vi siger til kunderne, at vi har de gængse mærker aksler med tromle- eller skivebremser, med eller uden EBS og med eller uden TRS. Det lader være helt op til den enkelte kunde. Netop i dag har jeg netop solgt tolv nye køletrailere til en kunde, som har specificeret sine nye trailere med skivebremser, EBS og TRS (ESP). Hos KRONE beregner vi os et tillæg på ca. 1200 kr. pr. trailer, hvis kunden ønsker den med EBS-anlæg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067