23948sdkhjf

Traileren behandles stedmoderagtigt

Masser af fokus på lastvognene og deres udstyr, men det kniber med det, der skal kobles bagpå

Masser af fokus på lastvognene og deres udstyr, men det kniber med det, der skal kobles bagpå



Sådan udtrykker Jørgen Engell der er teknisk chef hos Transport-Teknik i Kolding situatio-nen for bestykning af nye påhængskøretøjer.

- Chauffører og vognmænd går altid efter det bedste og det højeste mulige udstyrsniveau, når der anskaffes nye lastbiler. Men lige så snart man kommer til det, som spændes bag-efter, så virker det mere ligegyldigt, hvordan f.eks. bremseanlæg er specificeret.

- Man kan f.eks. undre sig over, hvorfor der ikke er flere, som får deres påhængskøretøjer udstyret med EBS-bremseanlæg. Fordelene er helt klare - færre rør, slanger og ventiler, dermed mindre vægt og til gengæld får man en absolut målbar reduktion af standselæng-den, når der skal bremses. Og alt hvad der kan hentes af forbedringer i den retning er en gevinst for trafiksikkerheden og for samfundet. Det er jo ikke blot lastbilchauffører og vogn-mænd, der kører rundt i trafikken. Det er også alle os andre, og derfor er det i alles inte-resse at have så gode bremseanlæg som muligt, siger Jørgen Engell.

- Årsagerne til den manglende interesse for bestykning af sikkerhedsudstyr som EBS-bremser på trailere, skal nok søges i flere forhold. For det første er det ofte andre end, dem der skal benytte trailerne, som indkøber dem, og her er det som regel prisen og pri-sen, der tæller, vurderer han og tilføjer:

- Eksempelvis kan man tænke sig speditionsvirksomheder, der køber trailere ind for efter-følgende at lade vognmænd trucke trailerne. Groft sagt har køberen af traileren ikke den samme interesse i at lade traileren udstyre med det sidste nye inden for området, som vognmanden, der skal køre med traileren har. Heller ikke selv om det kan være med til at højne sikkerheden.

Vognmanden har måske både EBS-bremser og måske også ESP på sin trækker. Så er det jo ærgerligt, at traileren er meget lavere specificeret med blot et almindeligt ABS-bremseanlæg, der lige opfylder lovens krav.

For avanceret til at sælge

Et andet forhold kan være fordomme mod nyt equipment. Nogen påregner at afhænde sine trailere efter ganske kort tid, og så kan det være et problem med afsætningen i det østlige Europa, fordi endnu er der ikke så mange trækkere med den fornødne udrustning som f.eks. EBS-stik.

- Det er jo uheldigt, hvis det medfører, at en dansk vognmand med en bremsemæssigt højt specificeret trækker, skal køre med en bremsemæssigt lavt specificeret trailer, fordi ejeren af traileren påtænker at sælge traileren i et område, hvor man ikke er gearet til at køre med EBS-bremseanlæg m.v. En kortere standselængde kan alt andet lige være med til at undgå alvorlige ulykker, noget som ingen er uenig med lastbilproducenterne i, siger Jør-gen Engell.

- Derfor anskaffer mange lastbilejere sig også uden spørgsmål lastbiler med f.eks. EBS-bremser. Ingen anmoder om at få vognen uden EBS.

Men spørgsmålet er også: Hvor meget ved chauffører og vognmænd egentlig om disse forhold? Vi prøver fra Transport-Tekniks side at informere leverandørerne og serviceværk-stederne så meget som muligt for at personalet er bedst muligt rustet til at kunne klare op-gaverne med servicering af bremseanlæggene og til at vejlede slutbrugerne om de nye faciliteter, oplyser han.

Nu kommer trailerne også med

- Nu kommer ESP til påhængsvogne - kaldet TRS - også snart. Faktisk allerede fra de-cember i år. Indtil nu har det udelukkende været muligt at få det leveret på trailere og kær-rer. Fra vores side er det også mærkeligt, at man ikke gør mere brug af de faciliteter der i øvrigt er mulighed for, ved anvendelse af EBS og endnu mere avancerede anlæg med ECAS.

- Vi har sidste år afholdt mange kurser - med mere end 350 deltagere. Vi holdt endog fire ekstra kurser for at dække behovet. Alligevel er der stadig nogen som ønsker at komme på kursus, siger Jørgen Engell.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063