23948sdkhjf

Trailernes og blokvognenes mekka

Med et årlig synstal på ca. 6000 trailere og blokvogne topper Dansk Trailer Service, når det gælder service og vedligeholdelse af påhængskøretøjer i Danmark

Med et årlig synstal på ca. 6000 trailere og blokvogne topper Dansk Trailer Service, når det gælder service og vedligeholdelse af påhængskøretøjer i Danmark



Dansk Trailer Service i Stilling har netop gennemført en udvidelse af de mere usædvanli-ge.

Det er nemlig ikke bare en almindelige hal til service af trailere, man nu disponerer over. Det er en højt specialiseret værkstedshal på ca. 700 m2 med tre 35 meter lange service-baner og en masse equipment beregnet til servicering og reparation af blokvogne - både med almindelige aksler og med pendelaksler.

Ofte er blokvognene udstyret med hydraulisk affjedring, og er der tale om pendelaksler, passer standardværktøj og lignende udstyr ikke lige til opgaven. Direktør Ove Jørgensen, der er indehaver af DTS, siger til Trans Inform, at hans firma, der har pladssyn for Statens Bilinspektion, årligt syner ca. 300 blokvogne på hovedafdelingen i Stilling. Samtidig står DTS for nyklargøringen af en meget stor del af samtlige blokvogne som bliver leveret til danske sværgodstransportører.

Store blokvogne inde i varmen

Det er ikke udsædvanligt, at der en del arbejde med blokvognene inden de kan sendes ud på den første opgave. Derfor var det nødvendigt at foretage en udvidelse, der skulle kunne klare opgaverne med de store blokvogne - uden at det er nødvendigt at stå uden for i det fri eller skulle adskille blokvognene for service og vedligeholdelse.

Som noget nyt har firmaet fået en ny Josam detektor. Det er et anlæg, der kan kontrollere akselophæng, styretøj og ledforbindelser på blokvogne. Josam er et svensk firma som har specialiseret sig i at levere avancerede anlæg til udmåling af styretøj og aksler m.v.

Samtidig har man indrettet det nye serviceværksted, så blokvognene bliver hævet op ved hjælp af kraftige flytbare søjlelifte og derefter sat af på nogle meget kraftige bukke bereg-net til formålet.

Det gør man for at få blokvognene hævet op i en arbejdsvenlig arbejdshøjde for persona-let, der skal lave servicearbejdet.

Brug for endnu en bremsestand

I øjeblikket er planlægningen af opsætningen af yderligere en bremseprøvestand i gang hos DTS.

- Vi har behov for at konstant at kunne bruge en bremseprøvestand til blokvognene, og det betyder, at vi ikke kan klare os med udelukkende den ene bremseprøvestand, vi har i øje-blikket siger Ove Jørgensen.

Derfor er der afgivet bestilling på yderligere en bremseprøvestand.

Virksomheden har ud over hovedkvarteret i Stilling afdelinger i Greve, Taulov, Padborg og Tilst og beskæftiger i alt ca. 110 medarbejdere.

For at sikre firmaets fremtidige muligheder for ekspansion i Stilling har Ove Jørgensen købt en 10.000 m2 stor grund lidt fra det nuværende domicil. Den nye grund er allerede blevet planeret, så den snart vil kunne tages i brug som oplagsplads for trailere.

Årligt syner firmaet i alt ca. 6.000 trailere fordelt på de forskellige afdelinger. En af firmaets store kunder TIP Trailer Rental (General Electric) har netop indgået en ny femårig kontrakt med DTS om landsdækkende service og vedligeholdelse af sin store udlejningsflåde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127