23948sdkhjf

En butik på landet

Vognmand Leif Møller fra Ans kalder sin forretning for en lille landbutik - 56 lastbiler kører med bl.a. glas, møbler og asfalt, og så er vognmanden medejer af den lokale kro

Vognmand Leif Møller fra Ans kalder sin forretning for en lille landbutik - 56 lastbiler kører med bl.a. glas, møbler og asfalt, og så er vognmanden medejer af den lokale kro



Nye folk i transportbranchen får følgende råd med på vejen af vognmand Leif Møller fra Ans.

- Der skal en rigtig god psyke til. En dygtig revisor, der tør sige sin mening og stille kritiske spørgsmål. En god økonomi skader heller ikke - og så skal der et godt ægteskab til, lyder det fra manden bag L.M. Transport.

Som ung kørte han som chauffør for Ans Vognmandsforretning i otte år. Her oplevede Leif Møller hverdagen i et vognmandsfirma, hvor mand og kone var omdrejningspunkter for firmaets og medarbejdernes trivsel. Det var en god ballast at have med, da han selv startede firma i 1978.

Parløb med Britta

Selv kører han og hustruen Britta parløb i såvel forretning som på den 50 tdr. land store gård med udsigt over Tange Sø.

Britta har tidligere arbejdet i Jyske Bank og har siden opstarten af L.M. Transport lavet regnskaberne. I 1995 kom hun med på fuld tid i forretningen, der har 56 lastbiler og 70 ansatte.

Domicilet i Ans er bygget i år og fremstår så flot og så ny, at chefen selv stiller sine sorte, lidt beskidte træsko i indgangen til de nye administrationslokaler, der er bygget sammen med værksted og vaskehal. Med det flotte byggeri har Leif Møller også givet udtryk for, at det går ganske godt. Og at L.M.Transport ser lyst på fremtiden og tror, at en ny generation måske kan finde på at overtage firmaet. Nevøen Klaus Pedersen har allerede andel i et aktieselskab, der ejer fire af firmaets biler. I kulissen er også tre døtre og en svigersøn, der er chauffør i firmaet.

Tænker i nicher

Leif Møller advarer mod konkurrencen østfra.

- Der er noget i gang i branchen, den er ved at uddø, for den flytter ud fra Danmark, og det går meget hurtigere end nogen tror, siger han.

Men hos L.M. Transport er der dog en fast tro på fremtiden.

- Men vi er meget bevidste om at begrænse os på eksportmarkedet. Vi trækker os ud, hvis det ikke er rentabelt, lyder det fra Leif Møller, hvis chauffører særligt kører til Schweiz, Østrig, Nordfrankrig samt Norge. Eksportkørsel optager omtrent halvdelen af vognparken.

Vognmanden ser en fremtid indenfor transportbranchen på de udenlandske landeveje, når det drejer sig om nicher. For L.M. Transport er de udenlandske destinationer målrettet møbelbranchen. Her handler det ikke om at køre fra et sted i Danmark til ét sted i Europa. L. M. Transports chauffører har mange afleveringssteder i løbet af en tur, hvor der er brug for en god kundekontakt. Og den vare mener Leif Møller, firmaet kan levere.

På visitkortet står også containerudlejning, isolerede biler til asfalt, blokvogn og kran. En af de faste kunder er Scanglas, hvis transportopgaver stort set udføres af L.M. Transport. Således har firmaet ni biler der konstant kører på Sjælland for Scanglas.

- Scanglas og GM/ITM er to kunder, vi har haft i mange år. Vores motto er, at vi snakker med kunderne, vi skriver ikke så meget sammen.

I praksis vil det sige, at Leif Møller taler med de store kunder i telefonen mange gange i løbet af en dag for at få koordineret kørslen bedst muligt. Hvilket vil sige, at chaufførerne som hovedregel kører i det område, de er bedst kendt i - og har kontakt med de kunder, de kender godt.

Dygtige medarbejdere

Medarbejderne får en stor del af æren for, at kundekontakten fungerer godt.

- Når jeg ansætter folk, spørger jeg dem om, hvordan deres humør er. For det betyder meget, hvordan en chauffør repræsenterer vores kunder. Samtidig opfordrer jeg medarbejderne til at spille med åbne kort - er der noget de er utilfredse med, eller har de brug for at få fri en onsdag eftermiddag, så vil jeg gerne høre det. For hvis vi kan hjælpe en chauffør, når han har brug for det, så ved vi også, at han hjælper os, fortæller Leif Møller, der hver lørdag kl. 12 byder de medarbejdere, der er til stede, på frokost. Her er der mulighed for at få en snak - og få talt med nogle af kollegerne, for jobbet som eksportchauffør kan være en ensom post. Af samme årsag kører flere af medarbejderne kun i hver anden uge. Så når de at passe deres privatliv, for som chefen siger, "Vi skal kunne leve med det og kunne leve af det".

En del af chaufførerne er gamle i gårde, og når de en dag vælger at sige farvel og tak, ved Leif Møller ikke hvad der venter.

- Nogle af de unge er forkælede og tænker kun på sig selv. Det kan jeg se, når chaufførerne kommer hjem og vasker bilerne i vaskehallen. De gamle vasker deres egen, kører den på plads og går ind og hjælper kollegaen, der endnu ikke er færdig. Hvorimod nogle af de unge holder med at arbejde, når de har kørt deres egen bil på plads. Det er simpelthen fordi, de ikke har lært at tænke i fællesskabets interesse. Skal et lille sted som vores fungere, så kræver det, at vi hjælper hinanden.

Disponerer selv

Den 56-årige vognmand styrer for det meste selv disponeringen, men en nyansat speditør er udset til at overtage noget af planlægningen.

Ikke at Leif Møller er på vej mod efterløn, nej, for dels er efterløn en dårlig investering, dels mener han ikke, han er klar til at forlade det aktive erhvervsliv som 60-årig. At være vognmand er for Leif Møller en fornøjelse, det er ganske enkelt lysten der driver værket. Ligesom det er lysten, der efter fyraften får ham til at passe 100 kødkvæg på gården, som blev købt for 10 år siden.

- Det er i stedet for at løbe en tur, siger vognmanden, der med gårdkøbet afhændede sommerhuset. Der bliver dog stadig tid til en årlig vinterferie og sommerferie, og i år skal Brittas 50 års fødselsdag fejres på Gran Canaria med familien.

Krofatter

For år tilbage ejede Britta og Leif Møller også en blomsterbutik i Ans. Da byens blomsterbutik lukkede, blev vognmanden så irriteret over at skulle køre langt efter blomster, at han selv genåbnede den lukkede blomsterbutik. I dag er butikken solgt og kører godt.

Nu er det krodrift der optager Britta og Leif Møller som sidegesjæft til vognmandsforretningen. For fra blomsterbutikken var der udsigt til Ans Kro, der for få år siden var i ganske ringe stand. Da den daværende ejer ville sælge kroen, slog vognmanden og en tidligere nabo, en møbelfabrikant, til. De købte kroen, gik i gang med en totalrenovering med god hjælp fra lokale borgere i Ans, ansatte en kok og en tjener og holdt reception for 1000 mennesker.

Kroen er blevet en fin forretning med en skarp arbejdsfordeling mellem de implicerede. F.eks. laver Britta Møller regnskabet og Leif Møller står for at fjerne tomme papkasser fra kroen. Så nu er der atter tid til at pusle om et nyt initiativ, nemlig en ny campingplads i Ans, som private investorer på egnen skal stå bag.

Lidt udfordringer skal der til indimellem.

- Og jeg er nok lidt økonomisk på en eller anden måde. Det er da sjovt om det kan give lidt afkast på en eller anden måde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078