23948sdkhjf

Bekvemt gennem terrænet

IVECO har gennemført en heldig nyopdatering af off-roadserien

IVECO har gennemført en heldig nyopdatering af off-roadserien



Nu kan IVECO igen være med inden for segmentet entreprenør og off-roadlastbiler.

Den sydeuropæiske lastbilkoncern er sluppet meget heldigt fra en opdatering af Trakker-serien.

Produktion af entreprenørlastbiler har dog altid været en af grundstenene i koncernen. Det skyldes ikke mindst arven fra Magirus, som var meget kendt på grund af luftkølede die-selmotorer og fantastiske drivliner, specielt til kørsel uden for fast vej. Derimod var det så som så med komfort for føreren.

Et andet af Iveco gamle grundmærker, FIAT, har også før Iveco-tiden produceret entre-prenør og off-roadlastbiler, så der er masser af erfaring bag udviklingen af dagens off-roadserie.

Nu har man så fremavlet en ny Trakker, der både er god til at klare off-road kørslen og samtidig er behagelig at køre med. Ret beset er de nye Trakker noget af det mest komfor-table, jeg noget sinde har kørt i, når det gælder entreprenørlastbiler med træk på flere aks-ler.

Jeg har under et pressearrangement på Sicilien, haft adgang til at testkøre flere forskellige versioner af Trakker-serien. Arrangementet med off-roadtest fandt sted i et stenbrud ved foden af vulkanen ETNA, mens selve kørslen på fast vej foregik ved at køre to forskellige etaper op mod toppen af ETNA - et ganske udmærket arrangement, der gav gode mulig-heder for at afprøve lastbilernes kunnen.

Lykkelig implementering

Den store og umiddelbart synlige ændring består i, at man har sat et Stralis-førerhus med alle de gode detaljer fra Stralis på Trakker-serien. Det første man ser på afstand er den nye stålkofanger, der er lavet i tre dele, samt den nye front med Stralis-front. Førerhuset er fra de "små" Stralis henholdsvis Active Day and Stralis Active Time, hvor førerhuset er la-vere og lidt smallere end det store Stralis førerhus. Helt nøjagtigt er Trakker-førerhuset 2,28 meter bred. At førerhuset er lavere placeret, er en stor fordel ved ind- og udstigning. Men bredden vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved. Af en eller anden grund anser man det nemlig for at være en idealbredde for et førerhus på en entreprenør- og offroad lastbil i det dydlige Europa. Hvorfor det skal være sådan, kan jeg ikke finde noget logisk svar på, idet ladet jo stadigvæk er i "fuld" bredde og spejlarmene blot skal være længere med det smalle førerhus. Uden tvivl er der også mange danske kunder, der ønsker sig et førerhus i fuld bredde.

Men det har selvfølgelig noget at gøre med den effektivitet vi har her til lands. Den ene dag kan f.eks. en 8x4 hejseladsbil køre svær entreprenørkørsel. Den næste dag køres der måske grus med tilkoblet kærre eller påhængsvogn med 48 ton vogntogsvægt over lange afstande, hvor kun en brøkdel af selve transportafstanden er uden for asfalten.

Og den tredje dag køres der måske jordbrugskalk, hvor den største del af kørslen finder sted på gode veje og lidt på markveje.

Kørselsafstandene kan måske være så store, at chaufføren har behov for at kunne over-natte, når køretiden er slut. Derfor opstår ønsket måske om et stort førerhus. Det lille Stra-lis førerhus har da også kneben plads mellem døren og førersædet. Skal man justere på sædet, er man nødt til at åbne døren - en klar konsekvens af det smallere førerhus. Men det er selvfølgelig smag og behag, om man vil have et bredt førerhus eller man kan klare sig med et smallere førerhus.

Iveco bør dog nok tænke på også at tilbyde det store Stralis-førerhus på de store Trakker til de kunder, der har lyst til at betale for det.

Fuld luftaffjedring

Førerhusophænget er meget forbedret med en ny firepunktaffjedring, så det ikke længere behøver at være så "rystende" en fornemmelse at køre i terræn. Skulle man ønske en endnu bedre affjedring af førerhuset, tilbyder Iveco, at man som option kan få leveret fuld luftaffjedring på førerhuset. Der er kommet nye og bedre sæder i Trakker. Det er let at fin-de en fornuftig siddestilling i disse sæder, der også er betrukket med flot rødt betræk. In-strumentbrættet er det godt og velfungerende som vi kender fra Stralis-serien. Masser af ros til Iveco for et rat, der er udstyret med kontakter til betjening af forskellige funktioner.

Ifølge Ivecos teknikere i Danmark, er det også muligt som i Stralis at følge det øjeblikkelige brændstofforbrug. Også et forhold der giver anledning til roser. Jeg oplevede dog ikke, at se det på nogen af testbilerne, som var stillet til rådighed ved præsentationen.

Facelift af førerhus m.v. har ifølge Iveco givet et lavere støjniveau. Seks dB mindre, hvilket er en meget mærkbar støjreduktion. Miljøet for føreren er også forbedret på andre områ-der, som f.eks. endnu bedre ratindstillings-muligheder samt et bedre airconditions-system. Førerhuset findes i tre (smalle) versioner, en kort daghytte, en lang version med sovekabi-ne og fladt tag samt en lang version med højt tag.

Luftaffjedring på tandembogie

Tidligere måtte man altid tage til takke med meget stive fjedre, men det er nu en saga blot. Det er således muligt at vælge mellem trapezfjedre, parabelfjedre eller luftaffjedring. Det sidste har ikke tidligere været en mulighed på de svære versioner med navreduktions-aksler på tandembogier.

Iveco fremhæver, at der er fire lufttanke til hver aksel på luftaffjedringen til tandembogier-ne, så man er sikker på, at der altid er luft nok til rådighed for at sikre en komfortabel af-fjedring. Til det skandinaviske marked vil parabelaffjedringen dog blive standard, også til chassis-rammer med en tykkelse på 10 mm (normalt 7 mm) Chassis-varianterne findes i 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 og endelig 8x8 - i alt er der ca. 60 forskellige modeller.

Modsat f.eks. Mercedes og MAN producerer Iveco ikke 8x6 versioner. Der findes også ca. 17 Trakker-modeller i trækkerudførelse henholdsvis 4x2, 4x4, 6x4 og 6x6, men det er et fåtal som sikkert kan sælges i Skandinavien, da de fleste foretrækker almindelige lande-vejs biler til tipsættevogne.

Iveco har dem alligevel på programmet, da nødhjælps organisationerne af og til spørger på disse biltyper (4x4, 4x2 og 6x4). At den nye Trakker er en behagelig lastbil at køre i, både ude i terræn og på fast vej, skyldes ikke mindst de nye fjedre og førerhusophæng

CURSOR 13 er kernen

Motorerne er i Trakker de kendte Cursor 8 og 13. Cursor 10 som findes i mange eksport-trækkere benytter Iveco ikke i Trakker-serien. Cursor 10 betragter man hos Iveco udeluk-kende som en landevejsmotor. Cursor 13 er da også en meget potent motor til entrepre-nørkørsel. Motorserierne i TRAKKER starter med Cursor 8, der tilbydes i tre forskellige versioner 270 hk/1115 nm, 310 hk/1115 nm, 352 hk/1280 nm, hvor man dog udelukkende regner med at tilbyde den største version på 352 hk til danske kunder.

Cursor 13 tilbydes i tre versioner på henholdsvis 380 hk/1800 nm, 440 hk/2100 nm og 480 hk/2200 nm. I Stralis-serien findes Cursor 13 også med 540 hk, men denne motorversion tilbydes ikke til Trakker.

Som svar på spørgsmålet om hvorfor det er sådan, lyder det fra Ivecos teknikere, at man risikerer at løbe ind i køleproblemer. Det er simpelthen ikke muligt at sikre en tilstrækkelig høj køle-evne med det "lille" Stralis-førerhus, som sidder på Trakker.

Når jeg argumenter for, at Iveco også bør tilbyde den største motor til de lastvognskunder, der kunne ønske det, skyldes det, at de danske lastvognssælgere fra Iveco vil komme til at stå over for konkurrenter, der stort set alle er i stand til at levere off-roadlastbiler med kraf-tigere motorbestykning.

Vores højest tilladte vogntogsvægt herhjemme betyder, at det er de færreste, som køber en solo-entreprenørbil. Derfor har mange også behov for kraftigere motorer. En typisk dansk vognmand, der måske selv kører med en af sine lastbiler, viger ikke tilbage for at anskaffe sig en lastbil med f.eks. en 550 hk motor eller mere, til kørsel med entreprenør-vogntog som jo også kører en stor del af tiden på fast vej over længere strækninger.

Spansk lastvogn

Generelt var det en virkelig positiv oplevelse at møde den nye Trakker, der til dato er den mest behagelige off-road lastvognsserie jeg har kørt uden for fast vej. Der er sket frem-skridt som vil være med til at gøre arbejdsdagen bedre for føreren og samtidig give øget effektivitet. Kan brændstofforbruget samtidig reduceres med de nævnte 1,5 pct. er det jo også værd at tage med, dagens meget høje oliepriser taget i betragtning. Trakker produ-ceres på Ivecos spanske fabrik PEGASO i Madrid, der lige som FIAT-lastbiler og MAGI-RUS m.fl. for lidt over en snes år siden blev til Iveco-koncernen.

Prisen

Et for potentielle kunder vigtigt spørgsmål er prisen på de nye TRAKKER. Set i forhold til den gamle serie er den kun steget ca. 4 %, fortæller direktør for IVECO i Skandinavien Gunni Mikkelsen til Trans Inform.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063