23948sdkhjf

Robotten med det bløde gearskifte

Et nærmere kig på Trakkers motorer afslører enkelte nyheder og en fint afstemt drivline.

Et nærmere kig på Trakkers motorer afslører enkelte nyheder og en fint afstemt drivline.



Motorerne i TRAKKER er blevet udstyret med en ny type kølerventilator, som skulle give en brændstofbesparelse på ca. 1,5 procent.

Den kendte ZF-gearkasse EuroTronic2 med automatiseret gearskifte er også forbedret. Samtidig er der kommet en kontakt på instrumentbordet, som mange chauffører sikkert vil blive glade for. Den kan benyttes, når der er behov for at bakke eller køre langsom frem - f.eks. ved igangsætning.

Kontakten ændrer med ét koblingens karakteristik, så den tager fat med det samme i det lave omdrejningsfelt. Tidligere skulle chaufføren udføre tre funktioner med gearvælgerhåndtaget, for at udløse den samme funktion

Min mening om EuroTronic2 gearkassen er at den skifter gear, så der er en ren fornøjelse. Og det er absolut ikke blevet dårligere. På vej op til toppen af vulkanen ETNA, der var en del af teststrækningen på fast vej, kørte jeg en fireakslet 480 hk TRAKKER med fuld last - det vil sige 40 ton totalvægt - som man jo må køre med i Italien. På denne strækning, der har en stor stigning, oplevede jeg hvor fint, det hele er afstemt i drivlinen, og hvor blødt "robotten" skiftede gear, selv om det gik meget opad og der samtidig var tale om stor totalvægt.

Trakker 480 skulle også nok have klaret det, selv om der måske havde været tale om et typisk dansk vogntog, hvor man f. eks. havde haft en fuldlastet tippeladskærre bagefter.

I terræn prøvede jeg bl.a. en fireakslet version med 440 hk motor og ZF EuroTronic-gearkassen med automatiseret gearskifte. Selv på 35 pct. stigninger i stenbruddet klarede den sig fint. Automatiserede gearkasser er kommet for at blive - også på off-road lastbiler, og de er med til at gøre arbejdet behageligere for føreren.

Gør det selv

Ved kørsel i terræn skal chaufføren dog stadig være opmærksom på, hvad gearkassen laver. Det vil sige nogle gange er det en fordel at låse et bestemt gear fast ved at gå over i manuel, så robotten ikke kommer til at skifte op i utide. Det kan nemlig være meget uheldigt, hvis der så et øjeblik efter igen skal geares ned, og drivhjulene måske lige fedter engang.

For dem der fortsat vil have en gearkasse, hvor de selv skal gøre al skiftearbejdet, findes der stadigvæk almindelige mekaniske gearkasse af typen med dobbelt H, der nu til dags heldigvis har servohjælp. Hvorfor man ikke blot "glemmer" det dobbeltH-skifte og monterer en knap til at skifte mellem det lave og det høje område, er dog stadig en gåde. Det er en dum bevægelse, når gearstangen skal have det berømte skub ud til siden.

Men skulle jeg vælge, er der ingen tvivl, det blev en EuroTronic2gearkasse, hvor robotten sørger for at udføre skiftearbejdet.

Velfungerende bremser

Bremserne er meget velfungerende på de opdaterede Trakker. Iveco leverer Trakker med tromlebremser på alle drivaksler og skivebremser på alle de øvrige aksler samt EBLsystem (Electronic Braking Limitation), der er et elektronisk styringssystem, der af Iveco betegnes som et stort skridt fremad, når det gælder effektive bremsesystemer.

Når det går ned ad bakke er IVT bremsen (IVECO ENGINE BRAKE) også en stor hjælp, selv ved kørsel i terræn, et forhold som det var muligt at afprøve flere gange på off-road teststrækningen inde i stenbruddet.

Man behøver man ikke at benytte fodbremse særlig tit, og er vognen udstyret med retarder, kan man næsten nøjes med at bruge håndtaget under rattet, når der skal bremses.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063