23948sdkhjf

25 år hvor verden ændrede sig

Direktør Steen Nelting, der 3. december kan fejre 25 års jubilæum i Knud Hansen, har været øjenvidne til en vældig udvikling, siden han i 1979 startede i koncernen som mekaniker. Ikke alene har måden at drive forretning på ændret sig. Også teknologien har stillet ? og stiller fortsat ? nye krav til selve indholdet af den service, som virksomheden har som sit varemærke.

Men for Steen Nelting er det netop, hvad der gør jobbet nyt og spændende for ham ? også efter 25 år på posten. Selv om virksomheden, der er dansk Thermo King repræsentant, lige siden starten har holdt fast i service som omdrejningspunktet ,er forandringerne til at tage og føle på.

- For eksempel har vi jo i dag langt færre vognmænd, som kommer i firmaet. Vi har fået færre og større kunder. I dag er oftest store selskaber, som ikke har det samme personlige forhold til os, som vi kendte fra dengang de ?rigtige? gammeldags vognmænd kom her, og vi sad overfor hinanden og forhandlede direkte, fortæller Steen Nelting.

- I dag handler det meget om årsaftaler og langsigtede aftaler. Der er faste rammer og faste samarbejdspartnere. Der er ingen tvivl om, at det er meget hurtigere og mere produktivt end før, men der er en helt anden verden i dag. Den hygge vi kendte tidligere, den findes ikke længere. Nu hedder det jo mest pris, pris, pris, siger han.

- Da jeg startede som mekaniker kendte vi jo samtlige chauffører, fra alle de vognmænd, som kom her, men vi i dag oplever vi at løstrailere blot sættes af her og så hentes af måske en selvkørende vognmand. Det er fint nok, men branchen er blevet en anden på godt og ondt.

@mr:Benzin i køleanlægget

På det teknologiske område har Steen Nelting oplevet store omvæltninger ? fra dengang man havde benzinmotorer i køleanlæggene og frem til de moderne, effektive anlæg af i dag.

- Ydelsesmæssigt og på driftsikkerhed er det sket en kolossal udvikling. Det er en helt anden teknologi. Og tilsvarende, når det gælder service-intervaller. De er jo blevet 4-5-doblet i den tid jeg har været med. Der blev dengang brugt mere end dobbelt så mange arbejdstimer om året på en sættevogn og et køleanlæg.. Så i dag skal vi skal jo have mængden af arbejde til at stige for holde det samme antal baner beskæftiget

Vi skal hele tiden udvikle os volumenmæssigt.

- Før beskæftigede vi os kun med køleanlæg. Nu hedder det one-stop-shopping, hvor vi skal levere det hele. Det er både en fordel for kunden og for os. Vi er jo nødt til hele tiden at udvikle nye tilbud. I dag er vi jo mere blevet partnere for kunderne og skal kunne leve op til deres krav ? måske også før de selv har formuleret kravene.

- Men den udvikling er jo netop med til at gøre det spændende. Står vi i stampe er der ikke plads til os i noget, siger han.

Steen Neltung lægger ikke skjul på, at det er et krævende job han har. Men alligevel bliver der tid til hans store hesteinteresse, som han i høj grad deler med sin hustru. De har således en ejendom med stutteri med syv egne heste og 30 stående.

Det var ikke mindst for at have noget sammen med familien (Steen Nelting og hans kone har to børn på 21 og en hjemmeboende på 13 år) at han kastede sig over stutteriet.

- Det er en god måde at være sammen på, og man også har brug for at udligne fysisk, når man har været i gang på kontoret. De ting hænger sammen, siger Sten Nelting.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063