23948sdkhjf

Skattelettelser til firmaer virker ikke

Så er debatten om skattelempelser for chauffører i international transport dukket op igen. Er det virkelig en god idé at give skattelempelser på samme måde, som vi kender det for søfolk i Dansk Internationalt Skibsregister?

Selvfølgelig skal de chauffører, der er beskæftiget i eksporterhvervet ikke betale skat, og jeg vil samtidig foreslå, at ansatte i tekstilindustrien heller ikke skal betale skat. Det samme må så også gælde ansatte på skibsværfter og i øvrigt enhver anden industri, hvor der er sket eller sker en udflytning af arbejdspladser. Nå ja, vi bliver jo nødt til også at lade pressede erhverv, der muligvis vil flytte deres produktion til udlandet, omfatte af ordningen. Der er bare et problem. Hvem skal så betale skat andre end du og jeg?

Jeg har grundlæggende ikke noget problem med, at det offentlige er med til at finansiere arbejdspladser. Det gør vi allerede i dag med offentligt ansatte. Vi har tidligere gjort det i langt højere grad, nemlig inden for områder, der i dag er privatiserede. Tænk bare på den kollektive trafik.

I strid med EU-regler

Problemet er bare, at skattelettelser til private firmaer eller reducerede lønomkostninger for at sikre danske job ikke virker. Det er klart dokumenteret med DIS-ordningen. At forslaget herudover også er i modstrid med EU?s statsstøtteregler, lader ikke til at anfægte forslagsstillerne.

Jeg håber meget, at det vil lykkes at bevare et konkurrencedygtigt transporterhverv på danske hænder og med danske ansatte, og jeg deltager gerne i en diskussion om, hvordan det gøres bedst muligt. Men sømandsskat for chaufførerne er ikke en farbar vej.

Orla Petersen, formand for SiD?s transportgruppe

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063