23948sdkhjf

Folkevogn vandt med Caddy

Som den eneste helt nykonstruerede ægte varevogn, stod VW Caddy Van stærkt blandt de i alt 20 bilmodeller, der stillede op til kåringen af Årets Varebil 2005.

En favoritposition, der blev underbygget under testkørslerne, og Volkswagens kompakte varevogn løb med titlen, da Motorjournalisternes Klub Danmark, kårede vinderen på Svostrup Kro nord for Silkeborg i starten af november.

Omkring halvdelen af kandidaterne var ombyggede personvogne, der bød på høj komfort, køreglæde og en rimelig nytteværdi, når man tager de begrænsninger ? der følger med ophavet ? med.

Men da finalefeltet på fem modeller var udvalgt, var fire af de fem ægte varebiler.

Caddy fik skarp konkurrence fra Opels nye Combo, mens Iveco Daily med den nye bomstærke 3-liters motor og Ford Transit ? ligeledes med ny og stærkere motor ? udgjorde værdige repræsentanter for de tunge kassevogne.

Eneste skiftning i finalekuldet var Seat Altea, der trods beskeden varerumsvolumen, imponerede med sportslig gangart og høj udstyrsgrad.

Vinderbil

Volkswagen Caddy Van vandt på et velgennemtænkt design, glimrende køreegenskaber og en forholdsvis lav startpris på 93.000 kroner før moms og levering. Samtidig sluger varerummet 3,2 kubikmeter eller 750 kilo gods.

Opel Combo, der til sammenligning koster på den rigtige side af 90.000 kroner før moms og levering, har et lille forspring på udstyr og laster 75 kilo mere. Det to biler ligger meget tæt på teknik og køreegenskaber og praktisk anvendelighed. Men varerumsvolumen er kun 2,4 kubikmeter, hvilket giver Caddy fordelen.

Ingen af de to biler har ESP som standardudstyr, hvilket nok er rimeligt prisen taget i betragtning. Men desværre kan kunderne ikke engang betale sig til den ekstra tryghed. Caddy ? der også findes i en personvognsudgave, kan næste år leveres med ESP som ekstraudstyr, men det gælder desværre ikke Caddy Van.

Til gengæld bliver ESP formentlig standard på danske udgaver af Transport-Tidendes favorit Iveco Daily, der tog tredjepladsen.

Daily?s nye kraftfulde 3.0 liters motor og nye 6-trins gearkasse har løftet den robuste italienske slider op i en klasse for sig, set med chaufførbriller. Den lille ?lastvogn? har et imponerede kraftoverskud og et nærmest uhørt bredt momentspænd, der gør kørslen til en leg.

Undtagelser

Alle kandidatbiler blev testkørt både tomme og med fuldt læs, både på vej og under bremseprøverne på Jyllands-Ringen.

De fleste klarede strabadserne uden markante forandringer i køreegenskaber. Men der var undtagelser.

Hyundai Matrix Van ? der har en usædvanlig høj nyttelast blandt de ombyggede personvogne, 800 kilo ? klagede svært i undervognen med fuldt læs.

En anden koreaner, kassevognen Kia Pregio, krævede hele tre forsøg, før hastigheden nåede de krævede 80 kilometer i timen ved bremsetesten med fuldt læs. Den udmålte distance på langsiden af Jyllands-Ringen, var lige kort nok til at vække alle krikkerne i Pregios 2,5 liters turbodiesel.

Pregio var den eneste deltager, der ikke er udstyret med ABS-bremser. En lille sikkerhedsdetalje, hvis fravær kostede mere end ti ekstra bremsemeter, sammenlignet med gennemsnittet lige under 30 meter. Fraværet af ABS betød også, at Pregio som den eneste havde problemer med at holde kursen under katastrofeopbremsningen.

Netop Kia Pregio fik mange verbale tæsk fra de 14 jurymedlemmer i pauserne. Men med et prisleje tæt på halvdelen af oplagte konkurrenter, så vil der givetvis være kunder der vælger at leve med, at den lille kassevogn minder om varebiler fra midten af 80?erne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063