23948sdkhjf

Vi må spille efter reglerne. Men hvilke?

Den 18. oktober udsendte Danske Speditører et cirkulære, der pegede på problemer ved uoverensstemmelse mellem AWBs tekst om ?airport of departure? og praksis, hvor luftfragt truckes direkte ned til kontinentet uden nogensinde at komme rundt om den lufthavn, der står som afsenderstation i AWB. Som eksempler blev brugt konkrete cases med fragt, der som ?airport of destination? havde anført Billund i AWB-teksten.

- I det omfang det overlades til speditøren at bringe godset til det europæiske hub fra Billund Lufthavn, er dette tilsyneladende i nogle tilfælde håndteret således, at fortransporten frem til det europæiske hub ikke er opstartet i Billund Lufthavn trods udsagnet i AWB, hvilket kan skabe en sikkerhedsmæssig risiko, idet den europæiske lufthavn, som godset truckes til, typisk vil gå ud fra, at sikkerhedskontrol er foretaget i Billund Lufthavn.

- For at undgå en sådan potentiel sikkerhedsmæssig brist opfordres samtlige medlemmer til at være særligt omhyggelige med udfyldelse af AWB, herunder rubrikken om ?airport of departure? og i øvrigt afvikle fortransporten i overensstemmelse med AWB?s ordlyd, hedder det i cirkulæret.

Speditørerne

Og speditørerne tager virkelig alvorligt på sagen:

- Disse konkrete eksempler handlede om fragt ud af Billund Lufthavn. Men vi må forvente, at situationen er den samme for forsendelser via Københavns Lufthavn, siger John Sørensen, formand for Luftfragtskomiteen under Danske Speditører.

- Det handler om security. Derfor følte vi os nødsaget til at udsende dette cirkulære til vores medlemmer. Enten må vi følge IATAs bestemmelser og procedurer, eller vi må indrømme at industrien er i en gråzone uden alment anerkendte regler. Er det tilfældet, må vi etablere nye regler, da den eneste måde, hvor vi kan sikre en ensartet praksis, er regler, der følges af alle ? og som også bidrager til en gyldig sikkerhedspolitik.

- Jeg er bestemt ikke talsmand for at vi skal til at opfinde nye regler. Men vi må nu gøre noget for at afklare situationen. Cirkulæret skal ses som et afsæt for en grundig diskussion mellem alle involverede parter ? også med myndighederne ? for at finde frem til en varig løsning, der binder hele industrien, siger John Sørensen.

Myndighederne

Statens Luftfartsvæsen, SLV, er part i sagen ? og her anskuer man situationen fra en lidt anden vinkel:

- Det er ikke teksten i AWB, men tilstedeværelsen af en security declaration eller consignment security declaration, der afgør forsendelsens securitymæssige status, siger Keld Zülow, SLVs sikkerhedschef.

- Vi betragter en AWB som et kommercielt papir mellem afsender, speditør og luftfartsselskab, og vi ønsker ikke at blande sikkerhedsmæssige aspekter fra lovgivningen ind i det. Vi har gjort det klart, at i Danmark kan kun handlingselskaber i lufthavne gennemføre screening af luftfragt, og de kan på den basis udstede en security declaration, ligesom den security-godkendte agent kan udstede en consignment security declaration, der klargør, om forsendelsen kommer fra en kendt afskiber eller ej.

- Dermed har handlingagenten, der modtager forsendelsen og som skal stå for at laste den på et afgående fly, let adgang til at afgøre dens security-status. Enten er der en declaration eller ej. Mangler den, bør han screene forsendelsen, før den kendes ready for carriage.

SLV agter i øvrigt at lade sine securityinspektører intensivere og øge antallet af checks og kontroller i 2005.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078