23948sdkhjf

DAT melder sig som ny transportør

Vi har studeret sagerne og fundet, at der kunne være basis for en forretning ved at ansøge om den koncession, der blev ledig, da Maersk Air trak sig ud med afslutningen af sommerprogrammet, siger Jesper Rungholm, DATs topchef.

- Da vi samtidig har den fornødne kapacitet er vi overbevist om, at der er basis for et spændende projekt. Vi er en lille organisation og er vant til at tage hurtige beslutninger. Så faktisk er vi i stand til at fremlægge et færdigt program inden for få timer efter der er givet grønt lys for trafikken fra ministeriets side.

Det tog da også kun de færøske myndigheder en uges tid at færdigbehandle anmodningen, hvorefter den blev sendt tilbage til færdigbehandling i Trafikministeriet, der har det endelige ord. Men er indstillingen positiv på Færøerne, vil ministeriet givetvis også se positivt på ansøgningen, der dermed måske er godkendt, når dette nummer af Danmarks Transport-tidende ligger på bordet..


Klar til jul

DATs udspil er kort og fyndigt: DAT vil starte op den 18. december og flyve dagligt frem til og med den 23. december. Selskabet flyver så igen den 26 og 27. december og den 2. januar ? men så lukker DAT ned indtil den 18. marts, hvorefter det fulde trafikprogram vil blive iværksat.

- Det handler om at teste markedet og se, om responsen på vores tilbud vækker interesse. Falder det positivt ud, er vi indstillet på at etablere fast rutefart med vores ATR-72, der tager 66 passagerer. Samt fragt: Det er naturligvis vigtigt for os også at tage al den fragt, vi kan laste, og det vil typisk være mellem en halv og en hel ton, afhængigt at belægningen i kabinen. Og viser det sig på sigt, at der er basis for det, overvejer vi også et egentligt fragter oplæg. I denne første periode kan vi altid indsætte en ekstra rotation til ren fragtflyvning, når der er behov, siger Jesper.


Vant til konkurrence

Atlantic Airways ser fremtiden i møde med fortrøstning:

- Vi er vant til konkurrence, og vi har jo hele tiden været klar over, at der er to koncessioner på ruten, siger Magni Arge, Atlantic Arways? direktør.

- Vi går ud fra, at DAT i givet fald flyver på kommercielle vilkår og til priser, der afspejler de omkostninger, de vil have med en så lille propelmaskine. Vil de alligevel konkurrere på prisen, må vi jo se på det til den tid. Men da priser også skal godkendes af vore trafikmyndigheder, går jeg ud fra, det kommer til at gå ordentlig til.

- Noget andet er så, om de færøske passagerer virkelig vil bryde sig om at sidde en time længere i flyet, end de er vant til fra vores jetflyvninger. Det tvivler jeg på: Vore passagerer er jo ikke anderledes en passagerer i andre markeder. Alle vil hurtigst muligt frem.

- Jeg må også gå ud fra, at myndigheder vil påse, at der er fair play i markedet. Jeg kan konstatere, at DAT vil sætte ind i julemåneden for at få en bid af den lukrative periode, og så trække sig ud igen og overlade den tynde sæson til os. Vi har sat forstærket kapacitet ind i markedet for at sikre Færøerne en fortsat god betjening året rundt i alle sæsoner. Hvis det virkelig kan accepteres af vore myndigheder, at DAT kun flyver den givtige trafik, så vil vi også føle os mindre bundet til at opretholde et højt niveau året rundt uanset efterspørgselen, siger Magni Arge.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079