23948sdkhjf

Transport af farligt gods ? noget af en videnskab

Og sikkerhed og kvalitet er også top-prioriterede krav hos IAT Kemis sikkerhedschef Hans Petersen, der kom til virksomheden i 1987 som 36-årig. Uden egentligt uddannelse på sikkerhedsområdet, men med stor interesse for at kunne tilbyde det bedste og mest sikre transportprodukt til befordring af farligt gods.

- En decideret uddannelse på sikkerhedsområdet findes mig bekendt ikke, forklarer Hans Petersen, - men der kræves et indgående kendskab til sikkerhed omkring transporterne specifikt, men også i bred almindelighed. Og det kendskab er noget man opbygger i kraft af mange års erfaring samt en lang række uddannelseskurser, både eksternt og internt i virksomheden.

- Sikkerhed går begge veje, påpeger Hans Petersen. ? Det har kloge mennesker beskrevet udmærket på engelsk, hvor man siger, at ?safety? og ?security? er to modsat rettede begreber, som begge bør findes hos operatører, der beskæftiger sig med transport af farligt gods. Den holdning til faget har vi her på IAT Kemi taget til os: Så når vi taler om transport af farligt gods, betragter vi ?safety? som omverdenens sikkerhed i forhold til det gods, vi transporterer, mens ?security? modsat er godsets ? og vor - sikkerhed i forhold til de eventuelle skader, omverdenen kan forvolde.


Med fuld styrke

Både ?safety? og ?security? begreberne indgår i vor sikkerhedspolitik, og det med fuld styrke, understreger Hans Petersen. ? Vi transporterede totalt 240.000 tons farligt gods i 2003 på landevej, med luftfragt, bane og skib. Hovedparten, eller over 80 procent, er lastbiltransport. I alt 95 procent af de transporter, vi gennemfører, omhandler gods, der efter ADR konventionen betegnes ?farligt gods?. Hos os omfatter varerne i overvejende grad opløsningsmidler og andre typer kemiske råvarer til industriel eller farmaceutisk produktion. Og det kendetegner alle typer gods, at det er farligt enten på den ene eller den anden måde: brandfarligt, giftigt, ætsende eller selvantændeligt eller en kombination af flere egenskaber.

- Der findes et klassifikationssystem for farligt gods, der er med til at sige noget om, hvordan varen bør transporteres, så transporten bliver forsvarlig. Og sikker. Det er producenten, der skal fortælle os, hvordan varen er klassificeret, og det er afskiberen, eller producenten, der skal oplyse, hvilke komponenter varen indeholder, - og så er det op til os ? som professionelle transportører af farligt gods ? at vide, om transporten skal foregå i ståltank eller plastarmeret tank, som så skal være korrekt dimensioneret i relation til for eksempel tryksikringer.


Sikker model

Det er noget af en videnskab at gøre det rigtigt hver gang, siger Hans Petersen, - til gengæld ændrer kravene sig stort set ikke. Har man én gang fundet en sikker transportløsning til et produkt, kan man roligt gå ud fra, at man kan bruge modellen igen. Det er, når der kommer nye produkter på markedet, at vi skal holde ørene stive, for så kommer der som regel også nye regler og forordninger.

IAT Kemi gør meget for at vedligeholde kendskabet til de farlige produkter og dermed optimere transportsikkerheden. ? Vi er meget fokuserede på at sikre, at medarbejderne er i topform, hvad angår viden. Alle vore chauffører og disponenter har gennemgået det grundlæggende ADR-kursus, der godkender dem til at beskæftige sig med transport af farligt gods. Certifikatet gælder fem år, og forlængelse kræver deltagelse i nyt kursus. Derudover gennemfører vi i samarbejde med kunderne kortvarige og intense kurser i produktkendskab med 4-7 chauffører og/eller disponenter på skolebænken. Og det gør vi lige så tit, der er behov for det. Medarbejderne er glade for kurserne, - der er ikke meget udenomssnak, og budskabet er målrettet, koncentreret og baseret på dialog mellem kunden og os. Problemstillinger og forslag til løsningsmodeller diskuteres, og vi udveksler erfaringer, hvilket gavner alle.


Sundhed hører med

Også sundhed er højt prioriteret hos IAT Kemi. - Alle vore chauffører gennemgår årligt en lægeundersøgelse for at sikre, at helbredet er til at udføre de krævende transporter. Samtidig er vi begyndt at træne dem i defensiv kørsel. Det foregår i ATLs lastbil-simulator. Vi programmerer simulatoren med en speciel ?situation?, og chaufføren optrænes i undvigemanøvrer, så vi kan begrænse antallet af ? eller alvoren i ulykkerne.

- Lægeundersøgelserne er ikke tvungne i branchen, men vi siger, at de ?skal?, hvis de vil arbejde hos os, slutter Hans Petersen, IAT Kemi A/S, der er ISO 9001:2000 og SQAS certificeret og kører med Emergency Response sikkerhedssystemet, der garanterer, at de rigtige personer bliver kontaktet i tilfælde af uheld. Det optimerer også sikkerheden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087