23948sdkhjf

Fremtiden bliver udenlandske følgebiler

Det er snart tre år siden at Jakob K. Larsen fra Daugaard og Søren Andersen fra Klovborg begyndte at tilbyde sværgodsservice med følgebiler. Forretningsdelen har i løbet af de tre år udviklet sig en del.

Det skyldes ikke mindst den store udvikling inden for vindmølleindustrien, samt at en del følgebilsfirmaer er hørt op af forskellige grunde.

- Derfor er vi nok den største udbyder her hjemme i dag siger Jakob K. Larsen til Dan-marks Transport-Tidende. Vi kan stille med en snes følgebiler, hvoraf de syv er vore egne. Det betyder, at vi hurtigt kan servicere kunderne, når de har behov for følgebils assistance. Søren Andersen råder selv over tre følgebiler, mens Jakob K. Larsen råder over fire. Dertil kommer et par underentreprenører, som kører for firmaet, når behovet er der.

Følgebilsservicen passer fint ind i Fjordglimts øvrige aktiviteter, der mest omfatter opbyg-ning og salg af hestevogne, hestetransporter og showbusser. Disse køretøjer får man bygget hos en samarbejdspartner i Polen, som laver dem helt efter kundernes ønsker.


Vækst i Polen

Sideløbende med det er Jakob K. Larsen også involveret i en polsk vognmandsforret-ning, som udfører eksportkørsel i Europa. Et forretningsområde, der for tiden er i kraftig vækst.

- Den sammensætning, som vores forretning har, hvor vi ikke har satset alt på følgebilsde-len, gør os konkurrencedygtige. Vi behøver ikke at køre for enhver pris og kan til gengæld stå inde for kvaliteten af vort arbejde, hvilket ikke mindst skyldes vort dygtige personale. Om fremtiden for Fjordglimts position på følgebilsmarkedet siger han.

- Jeg tror på, at vi skal op på ti egne følgebiler, for at have en fornuftig og mere konkur-rencedygtig størrelse, og så skal vognene være indregistrerede i Polen og med polske chauffører. Det kan vi lige så godt gøre først som sidst. Udviklingen går jo lige i øjeblikket i retning af, at de tyske følgebiler løber med al følgebilskørslen i Danmark. Samtidig er den service de tyske følgebilsførere yder i Danmark ikke særlig høj. Der er jo f.eks. ikke noget krav om stort kørekort med påhængsvogn til de tyske følgebilsførere. Det betyder, at de mange gange overhovedet ikke har begreb om, hvorvidt en omfangsrig sværgodstransport kan passere en trafikforhindring eller ej.

- Vi har tænkt os at uddanne et par polske førere. Først med et intensivt danskkursus, så de til fulde kan beherske det danske sprog. Derefter skal de på følgebilskursus her i lan-det, når det inden længe bliver muligt. På den måde vil vi få topuddannede førere som samtidig vil kunne operere til konkurrencedygtige priser.

- Så længe myndigheder m.v. her i landet blot ser stiltiende på at tyske følgebiler med kun tysktalende personale løber med en stor del af alle opgaverne til ulemper for trafiksikker-heden, bliver vi selv til at handle slutter Jakob K. Larsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065