23948sdkhjf

En komfortabel entreprenørlastbil

IVECO kan nu igen markere sig i segmentet bygge- og anlæg. Det sker med en ny version af lastbilserien Trakker, der jo altid har været en vigtig grundsten i Iveco-koncernen.

Baggrunden for off-road lastbilerne er ikke mindst Ivecos overtagelse af Magirus-mærket, som er kendt for nogle fantastiske drivliner, specielt til kørsel uden for fast vej. Til gengæld kunne det godt knibe med komforten. Det problem er Iveco nu ved at have fået has på.

De nye Trakker noget af det mest komfortable, jeg noget sinde har kørt i, når det gælder entreprenørlastbiler med træk på flere aksler.

Danmarks Transport-Tidende har således haft lejlighed til at prøvekøre fire forskellige Trakker under en præsentation, der fandt sted ved foden af vulkanen ETNA på Sicilien. Tidligere måtte man altid tage til takke med meget stive fjedre og lige så stive førerhusop-hæng på den slags køretøjer. Nu kan IVECO inden længe leveres med fuld luftaffjedring på tandembogier ? også med navreduktionsaksler.

Førerhusophænget er allerede blevet forbedret ? her sørger en ny firepunktaffjedring for at kørsel i terræn ikke er en ulidelig oplevelse. Hvis man ønsker det, kan der også leveres luftaffjedring på førerhuset.

Overordnet set har den store del af øvelsen med opdateringen netop været at få imple-menteret de gode detaljer fra Stralis-serien i Trakker-serien. Desværre har det nok taget for lang tid, hvis man skal tage de kritiske briller på. Iveco har i Danmark nok næsten tabt sin markedsandel på dette marked, fordi mange potentielle kunder var klar over, at der ville komme en ny og mere komfortabel version. Med den viden er det svært at sælge lastbiler, i et marked der i forvejen er meget trængt.

Stralis-ydre

Udvendig er det man lige får øje på, først og fremmest den nye stålkofanger, der er lavet i tre dele, samt den nye front med Stralis-udseende.

Inde i førerhuset ses ændringerne tydeligt. Der er kommet nye førersæder, som er betrukket med rødt stof. Hele instrumentbrættet er det som kendes fra Stralis-serien. Ligeledes er rattet udstyret med kontakter til betjening af forskellige funktioner. Både instrumentbræt-tet og rat-kontakterne skal Iveco roses for. Sådan skal det bare være.

Der er sket noget

Motorerne, er blevet udstyret med en ny type kølerventilator, som skulle give en brændstofbesparelse på ca. 1,5 pct.. Den kendte ZF-gearkasse med automatiseret gear-skifte er også forbedret. Samtidig er der kommet en kontakt på instrumentbordet, som mange chauffører sikkert vil blive glade for. Den benytter man, når man har behov for at bakke eller køre langsomt frem ? f.eks. ved igangsætning.

Kontakten ændrer lige koblingens karakteristik, så den tager fat med det samme i det lave omdrejningsfelt. Tidligere skulle chaufføren udføre tre funktioner med gearvælgerhåndtaget, det klares nu af kontakten.

Jeg har altid synes at EuroTronic2 gearkassen skifter fantastisk. Og den er absolut ikke blevet dårligere. På vej op til toppen af vulkanen ETNA, der var en del af teststrækningen på fast vej, kørte jeg en fireakslet 480 hk Trakker med fuld last ? 40 ton totalvægt ? som man kører med i Italien. På denne strækning, der har en stor stigning, oplevede jeg hvor fint det hele er afstemt i drivlinen og hvor blødt ?robotten? skifter, selv om det gik meget opad og der var tale om stor belastning. Den skulle også nok have klaret det, selv om der måske havde været tale om et typisk dansk vogntog, hvor man havde haft en fuldlastet tippeladskærre bagefter.

Mere behagelig

I terræn prøvede jeg bl.a. en fireakslet version med 440 hk motor, som også havde be ZFgearkasse med automatiseret gearskifte. Selv på 35 pct. stigninger i stenbrudet klarede den sig fint. Automatiserede gearkasser er kommet for at blive ? også på off-road lastbiler, og de er med til at gøre arbejdet behageligere for føreren.

Motorerne er de kendte Cursor otte og tretten i Trakker-serierne. Cursor 10 som sidder i rigtig mange eksporttrækkere benyttes ikke her ? den motorversion betragter man hos IVECO udelukkende som en landevejsmotor. Cursor 13 er da også en meget potent motor til entreprenørkørsel. Motorserierne i Trakker starter med Cursor 8, der findes tre versio-ner 270 hk/1115 nm, 310 hk/1115 nm, 352 hk/1280 nm, hvor man dog udelukkende regner med at tilbyde den største version på 352 hk til danske kunder.

Cursor 13 tilbydes i tre versioner på henholdsvis 380 hk/1800 nm, 440 hk/2100 nm og 480 hk/2200 nm.

I Stralisserien findes Cursor 13 også med 540 hk, men denne motorversion tilbydes ikke til Trakker-serien. Årsagen til dette skal ifølge Ivecos teknikere søges i at man risikerer at løbe ind i køleproblemer. Det er simpelthen ikke muligt at sikre køleevnen tilstrækkeligt med det ?lille? Stralisførerhus, som sidder på Trakker, til at man kan levere med den stør-ste motor. Mit argument for, at man bør tilbyde den største motor til de interesserede, er, at de danske lastvognssælgere fra Iveco vil komme til at stå over for konkurrenter, der er i stand til at levere off-roadlastbiler med kraftigere motorbestykning end 480 hk. Vores hø-jest tilladte vogntogsvægt betyder, at kun de færreste som køber en soloentreprenørbil. Derfor har mange også behov for kraftigere motorer. En typisk dansk vognmand, der må-ske selv kører med en af sine lastbiler, viger ikke tilbage for at anskaffe sig lastbiler med f.eks. 550 hk eller mere, til kørsel med entreprenørvogntog, som også kører en stor del af tiden på fast vej over store strækninger.

60 nye modeller

Bremserne er meget velfungerende på de opdaterede Trakker. Iveco leverer Trakker med tromlebremser på alle drivaksler og skivebremser på alle de øvrige aksler. Når det går ned ad bakke er IVT bremsen (IVECO ENGINE BRAKE) også en stor hjælp, også ved kørsel i terræn. Det er et forhold som det var muligt at afprøve flere gange på off-road teststrækningen inde i stenbruddet ved foden af ETNA.

Det nye Trakker-program omfatter ca. 60 forskellige modeller, fordelt på 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 og 8x8. Iveco tilbyder ikke nogen 8x6, som f.eks. Mercedes eller MAN. TRAK-KER er faktisk en spansk lastbil. Serien produceres på PEGASO i Madrid, der lige som Magirus i Ulm er en del af Iveco-koncernen.

- Prisen er kun steget ca. 4 pct. set i forhold til den tidligere Trakker-version, udtaler direk-tør for Iveco i Skandinavien, Gunni Mikkelsen.

Generelt var det en positiv oplevelse af møde den nye Trakker, der til dato er den mest behagelige off-road lastvognsserie, jeg har kørt uden for fast vej. Der er sket fremskridt, som kan være med til at gøre arbejdsdagen bedre og samtidig give mere effektivitet. Kan brændstofforbruget samtidig reduceres med 1,5 pct., er det jo også værd at tage med, da-gens meget høje oliepriser taget i betragtning.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078