23948sdkhjf

Klar til endnu en affyring af Mauten

It?s like deja vu all over again!

Den amerikanske baseballstjerne Yogi Berra?s besynderlige visdomsord faldt lige for, da Toll Collect ? igen ? præsenterede vejskattesystemet for danske vognmænd.

Det tyske Handelskammer havde i slutningen af oktober ? som sidste år inden den tyske vejskat faldt klask på gulvet ? inviteret til orienteringsmøde. I stedet for Børsens støvede lokaler var det DFDS Transport, der lagde lokaler til mødet, som tiltrak op mod 100 vognmænd, speditører og organisationsfolk.

Men den danske transportbranche har ikke glemt maut-skandalen sidste efterår, og skepsis over for projektet sidder stadig dybt i virksomhedsledernes bevidsthed. Det viste de mange kritiske spørgsmål og den frustrerede stemning på mødet.

Det var naturligvis især problemerne med leverancerne af de On Board Units, der anses for en forudsætning for alt andet end lejlighedsvis kørsel i Tyskland, der vakte bekymring.

Hvem har aben

Toll Collect ? med det tyske trafikministerium i ryggen ? har i de sidste par måneder givet vognmændene skylden for, at tidsplanen for installering af OBU?erne er skredet, så man ikke kan nå målet på en halv million kørselscomputere, når opkrævningen starter 1. januar.

Vognmændene var ? trods bonus-ordninger ? ikke tidligt nok ude med bestillingerne af OBU?ere, hed det sig.

Men Toll Collects talsmand Martin Rickmann måtte på mødet indrømme, at problemerne også skyldtes administrative forhindringer hos Toll Collect selv.

Inden Toll Collect kan udlevere en OBU til montering, kræver det, at computeren fodres med præcise data for virksomheden og køretøjet.

Da Toll Collect ? som tilsyneladende har fået styr på de tekniske problemer, der stak en kæp i maut-hjulet sidste efterår ? ikke havde opdaterede data for de virksomheder, der tilmeldte sig sidste år, har man udsendt nye registreringsskemaer på fax.

Først når de er modtaget retur, kan Toll Collect gå i gang med at registrere kunderne i sit system. En opgave som Rickmann erkendte var større end forventet.

Problemet er blevet forstærket af, at Toll Collect skal have kreditgodkendt kundevirksomhederne hos eksterne kreditvurderingsselskaber, hvilket har betydet yderligere tre til fire ugers forsinkelse.

Reelt betyder det, at der fra registrering af virksomheden til udlevering af OBU?en går op til otte uger.

Martin Rickmann hævdede dog, at ventetiden nu er afkortet, da Toll Collect har indhentet maut-konsortiets eget registreingsefterslæb men erkendte, at kreditvurderingen stadig forsinker processen med flere uger.

OBU-kapløb

Toll Collect har selv ufrivilligt afsløret, at udenlandske lastvogne halter langt bag efter tyske, når det gælder bestilling og montering af maut-computere

Kun 13.605 af de til dato 120.833 indbyggede maut-computere (OBU) sidder på instrumentbordet i udenlandske lastvogne. De resterende 107.000 monterede OBU?ere sidder i tyske lastvogne. En skæv fordeling, der står i skarp kontrast til Toll Collects egne prognoser, der spår at en tredjedel af vejskatten skal betales af udenlandske lastvogne.

Tallene kom frem på det seneste møde i den ekspertgruppe, som følger indførelsen af den tyske vejskat for Forbundsregeringen og EU-Kommissionen.

Af de knap 300.000 OBU?ere, der er bestilt, tegner tyske vognmænd sig for 223.000 enheder, mens udenlandske vognmænd har bestilt godt 70.000.

Toll Collect har flere gange afvist beskyldninger om forfordeling af udenlandske vognmænd, til fordel for tyske. Men med Toll Collects egne tal for antallet af leverede OBU?ere, virker maut-konsortiets afvisning ikke helt overbevisende. Af de godt 200.000 udleverede OBU?ere er 166.000 gået til tyske vognmænd (hvilket svarer til 75 procent af de bestilte enheder) Til sammenligning er der kun udleveret 35.000 OBU?ere til udenlandske vognmænd, hvilket svarer til 50 procent af bestillingerne.

Den ellers meget velforberedte Martin Rickmann afviste at kende noget til den skæve fordeling af OBU?ere.

- Jeg kender ikke disse tal. Men det skyldtes formentlig, at udenlandske vognmænd er kommet senere i gang med registrering og bestilling af On Board Units sammenlignet med tyske, svarede Martin Rickmann på spørgsmål fra Transport-Tidende.

Grænsekaos

Toll Collect talsmand var ikke meget for at gætte på, hvor mange OBU?ere, der reelt vil være monteret, når opkrævningen går i gang.

- Jeg vil tro at det bliver et sted mellem 300.000 og 350.000 enheder, sagde Martin Rickmann.

At Toll Collect selv anser det skuffende lave antal installerede OBU?ere som et alvorligt problem blev tydeligt, da Martin Rickmann afslørede, at Toll Collect netop nu er i gang med at ansætte 4.000 til 5.000 guider, der skal instruere chaufførerne i betjening af de godt 3.000 maut-terminaler på tank-stationer og ved grænseovergange.

Terminalerne er sammen med forudbestilling på internettet ? sidstnævnte kræver også registrering og kreditgodkendelse af virksomheden ? eneste alternativer til OBU?ens automatiske optælling og indberetning af kilometerforbruget på de afgiftspligtige motorvejsstrækninger.

- Hvis man kun har to til tre ture til Tyskland om året, så er maut-terminalerne en udmærket løsning. Men for de fleste virksomheder, så er det ikke en optimal løsning, erkendte Martin Rickmann.

Vejskatten lige nu

Forbundsregeringen i Berlin har fastslået, at vejskatten opkræves fra 1. januar 2005 som planlagt. De tekniske problemer anses for løst og den uvildige synsmand (gutachter), der tester systemet, har allerede afgivet en foreløbig godkendelse, da fejlprocenten på OBU?erne under en procent (op til fem procent fejl er tilladt ifølge kontrakten).

De godt 130.000 lastvogne, der har fået monteret OBU?ere, indgår i øjeblikket i den endelige testning af systemet og der har angiveligt ikke været større problemer.

Den endelige rapport, der danner grundlag for Toll Collects driftstilladelse, afleveres i starten af december og driftstilladelsen ? der er den sidste ?juridiske? forhindring ? vil blive afgivet 15. december.

De On Board Units, der udleveres og monteres i øjeblikket er udrustet med Software version 1.0. Det betyder, at systemet kun kan afregne vejskat på det eksisterende motorvejsnet og til den nuværende takst på gennemsnitlig 12,4 eurocent.

Nye motorvejsstrækninger kan ikke inddrages i systemet og taksterne kan ikke hæves, før man overgår til Software version 2.0 1. januar 2006.

Opgraderingen til version 2.0 forventes klar i midten af 2005 og bliver downloadet til OBU?en i forbindelse med almindelige serviceeftersyn. En proces, der forventes at tage 30 til 40 minutter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094