23948sdkhjf

Flere heste til Daily

NICE ? Iveco?s populære Daily har fået et diskret facelift og introduceres med to nye stærke 3-liters motorvarianter næste år. Den nye motor, der er målrettet til opgaver i den mere krævende ende, har fået Iveco til at introducere to nye Daily-modelserier: Daily .14 med en 3.0 liters HPI-motor og Daily .17. med en 3.0 liters HPT motor.

HPI (High performance Injection) motoren yder 136 hk og leverer et moment på 340 Nm, mens HPT (High Performance Turbine) motoren yder 166 hk og et moment på 380 Nm.

Det er kendetegnende for begge motor-varianter, der er af commonrail-typen, at toppen på momentkurven er usædvanlig bred. Et betyder, at der maksimalt moment til rådighed allerede ved forholdsvis lave omdrejninger (1240 o/min) og næsten helt op til det omdrejningsleje (3070 o/min), hvor motorens ydelse er højest.

HPI motoren forventes leveringsklar allerede fra starten af første kvartal næste år. HPI-motoren vil kunne leveres i en EURO4-version, senere på året. Emmissions-kravene efter EURO4 træder dog først i kraft med udgangen af 2006.

Dem kraftige HPT-motor ? der bringer Daily i front i 3,5 tons klassen ? først kan leveres fra slutningen af andet kvartal næste år.

Ny gearkasse

Sammen med de to nye motorvarianter introducerer Iveco en ny 6-trins gearkasse, der er skræddersyet til de mange kræfter. Det 6. gear viste sig nyttigt på motorvejen under de testture, som Iveco tilbød i forbindelse med introduktionen i Sydfrankrig.

Testbilerne var lastet med ballast svarende til tre fjerdedele af nyttelasten, så de nye motorer fik rig lejlighed til at vise muskler på de krævende bjergveje nord for Nice.

HPI motorens 136 hk blev aldrig stakåndet på bjergetaperne, men det var HPT-motoren, der sammen med Daily?s solide konstruktion og godartede køreegenskaber, imponerede i hårnålesvignene på vej opad.

Iveco oplyser, at man har udviklet de nye motorer, for at opfylde krav om flere kræfter fra kunderne. Samtidig er det angiveligt lykkedes at forbedre holdbarheden, så eksempelvis serviceintervallet for olieskift er øget fra 30.000 til 40.000 kilometer.

Iveco hævder også at brændstofforbruget er reduceret med op til 10 procent i forhold til tidligere motorer. En forbedring der skal være opnået ved indførelse af 16 ventiler og dobbelt overliggende knastaksel.

ESP standard i Danmark

Iveco benyttede samtidig lejligheden til at præsentere fabrikkens eget ESP-system. Daily kan leveres med ESP allerede fra januar næste år. I Danmark forventer Iveco, at ESP bliver standardudstyr på danske Daily?er.

ESP-systemet vil dog kun kunne leveres på køretøjer med en totalvægt op til 3.500 kilo. ESP-systemet indeholder også en såkaldt Hill Holder-funktion, der gør start op ad bakke lettere.

Iveco har også sminket Dailys ydre design, med en ny kølergrill, der er lånt fra Stralis-programmet, og der er introduceret nye og mere tidssvarende farver på Daily-palletten.

Adræt gearkasse

Daily 2,3 HPI vil efter nytår kunne leveres med en automatiseret gearkasse. Iveco har givet systemet tilnavnet Agile, hvilket betyder adræt.

I modsætning til traditionelle automatgear, der sluger mærkbart mere brændstof end et manuelt gear, så er den automatiserede gearkasse bedre til at spare på dieselolien end selv den mest økonomiske chauffør på biler med manuelt gear.

Transport-Tidende havde lejlighed til at testkøre to prototyper af den automatiserede gearkasse. Og det krævede kun forholdsvis kort tilvænning at styre gearskiftet via speederen. Dog var der markant forskel på følsomheden af gearskiftet på de to i øvrigt helt ens Daily?er, men det er forventeligt, når der er tale om prototyper.

En automatiseret gearkasse er en helt almindelig manuel gearkasse, der blot styres via computer og i Daily?s tilfælde elektriske motorer. Hvis chaufføren ønsker det, kan han naturligvis også styre gearet manuelt.

Iveco forventer at kunne tilbyde automatiserede gearkasser til den nye 3.0 liters motor fra midten af næste år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062