23948sdkhjf

Klar interesse for sømandsskat på land

Udtalelsen stammer fra en vognmand med rødder i det jyske, der har sendt redaktionen følgende debatoplæg.

Han siger: - Jeg mener, vi der repræsenterer vognmandserhvervet i Danmark, skal opfordre til, at der bliver oprettet et register omfattende lastbiler, der kører grænseoverskridende transporter. Når det er gjort, skal politikerne sørge for, at vi får indført ?sømandsskat? til eksportchauffører. Det ville nemlig betyde en væsentlig reduktion af vognmændenes bruttoudgifter og resultere i, at danske vognmænds konkurrenceevne i international sammenhæng blev forbedret.

- Som det er nu, er det nødvendigt for vognmænd i Danmark, der kører internationalt, at etablere sig i lande med lave lønninger og afgifter. Ser man for eksempel på Luxembourg, der er et lille land uden et stort transportbehov, er det påfaldende, at de har så stor en lastbilflåde. Og spørger man hvorfor, er svaret klart: de skattemæssige fordele gør det attraktivt at være der.

- Når så mange virksomheder skal etableres i lavomkostningslande, kan vi ikke undgå risiko-virksomheder, som ikke overholder kravene til forsikringer, sikkerhed, sociale hensyn, løn samt andre arbejdsmæssige forhold. Hvis omstændighederne tillod os at benytte danske lastbiler, ville kontrolmulighederne her i landet være meget bedre.

- Mindre vognmænd, der fungerer som underleverandører til større virksomheder, har ikke de samme muligheder for at etablere sig i udlandet og opnå økonomisk fordel af det. Det er for dyrt. Deres chance for at overleve er minimal, med mindre det omkostningsniveau, de opererer under, er på niveau med deres nærmeste konkurrenter i nabolandene.

- Transportvirksomheder med kunder eller trafikker i et land, hvor etablering på stedet er fornuftig, har andre fordele end lige de omkostningsmæssige. Men forestiller vi os, at en vognmand er etableret i de baltiske lande udelukkende for at udføre transporter mellem de ?gamle? EU-lande, virker det en smule ulogisk, og der vil være problemer med at få chaufførerne hjem til deres lovpligtige hvil. Resultatet bliver, at de skal holde både deres ugentlige og månedlige hviletid væk fra familie og hjem. Mange hævder, at chauffører fra de ?nye? EU-lande ikke på samme måde som danske chauffører ønsker at være hjemme hos familien. Min kommentar til det er, at uanset hvor chauffører eller arbejdskraften kommer fra, så er alle interesseret i at få så meget for arbejdet som muligt, - og mest mulig fritid. Derfor mener jeg, at mere kul på harmoniseringen ville løse en lang række problemer for det danske vognmandserhverv.

Jeg siger ja

På spørgsmålet ?sømandsskat eller ej? må svaret helt klart være, at der skal være sømandsskat i Danmark, lyder det fra Tommy S. Hansen. - Jeg tror det vil få mange firmaer til at blive i Danmark, og det vil betyder, at skattekroner, chauffører og job bevares. Vi må da kæmpe for at bevare vores erhverv i Danmark, selv om lastbiler ikke er dagens ret. Hver gang der bliver flyttet ud bliver der også færre opgaver til værksteder og så videre, fremhæver Tommy S Hansen.

Noget galt i halsen

Kim Johansen må have fået noget galt i halsen, når han ikke ønsker særbeskatning af danske eksportchauffører i samme stil som sømandsbeskatningen. Eller er det mon fordi den danske vognmand dermed kunne blive en seriøs konkurrent til de vognmænd, som allerede er flaget ud, spørger direktør Mogens Jensen, Edvard Jensens Eftf. A/S

- Er det ikke umoralsk, at der laves forskelsbehandling af lønmodtagere, som arbejder under samme forhold? Staten har også en pligt til at sikre sig, at de vognmænd, som opererer på det europæiske vejnet aflønner deres chauffører anstændigt. Det er netop denne funktion Færdselsstyrelsen i Danmark i dag skal opfylde og håndhæve, så ingen dansk vognmand kan opnår kørselstilladelse, hvis ikke der udbetales overenskomstmæssig løn, påpeger han.

- Hvordan vil dette kunne forsvares når landet oversvømmes af biler med lavtlønnede chauffører af udenlandsk herkomst og dårlig uddannelse.

Overenskomsten skal laves om, og skatten ned på det arbejde der udføres på udenlandsk grund, så kan vi sikre den gode høje kvalitet som danske vognmænd har stået for i mange år. Det skylder vi de vognmænd og chauffører, som har været med til at skaffe Danmark et så godt renomme i internationale transportkredse, lyder det fra Mogens Jensen.

Hvem skal så fritages næste gang?

Det kunne da være dejligt, men hvem skal så fritages næste gang? Hvis det generelt begyndte at gå dårligt for de øvrige dele af dansk erhvervsliv, skulle man så også fritage dem? Og Hvem skal så til sidst betale skatten. Summa summarum altså ingen sømandsskat i Danmark, mener Niels J. Nielsen, som vurderer, at man nok bliver nødt til at omlægge hele landets økonomiske struktur.

- Og det tror jeg at man kommer til at gøre. Sænk lønningerne generelt samtidig med skatten, og sørg for, at det kan betale sig at gå på arbejde, og dem der ikke vil arbejde de får ingen ting. Jeg har hørt om en beregning, der siger, at hvis alle arbejdsduelige personer, inklusive indvandrere kom i arbejde og der var arbejde til dem., så ville det udgøre en forskel på statsbudgettet med 33 mia. kr. Hvis det er rigtigt, så kan jeg se en kæmpe skattelettelse, ikke bare til chaufførerne, men til alle i Danmark. Med denne skattelettelse kan man sænke lønningerne betydeligt og omkostningsniveauet i det hele tage. Det øger konkurrenceevnen, og så ville der også være arbejde til flere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078