23948sdkhjf

IRU: kunderne skal betale dieselstigninger

De europæiske transportvirksomheder presses af de høje oliepriser

De europæiske transportvirksomheder presses af de høje oliepriser



Den internationale vognmandsorganisation IRU har på generalforsamlingen i Geneve vedtaget en erklæring, der opfordrer transportvirksomhederne til at sende regningen for de stigende brændstofpriser videre til kunderne.

IRU mener, at de faktiske brændstofomkostninger skal betales af transportkøberne og midlet er, at alle langtidskontrakter skal indeholde en brændstof-klausul, baseret på et brændstofprisindeks.

- Brændstof udgør typisk omkring en femtedel af driftsomkostningerne inden for vejtransportsektoren, hvor marginalerne i forvejen er meget små. Med udsigt til et fortsat højt prisniveau på brændstof, må vognmændene sikre dækning for prisstigningerne hos kunden eller gå fallit. Et brændstofindeks er et reelt og gennemsigtigt middel til at opnå dette, udtaler IRU’s formand Paul Laeremans.

IRU opfordrede også EU-Kommissionen til at genoptage forslaget om ”professionelle” dieselafgifter, der vil sikre ens afgifter i alle 25 medlemslande.

Brændstofpriserne har netop fået italienske vognmænd til at true med strejke og i Frankrig kræver transportorganisationerne FNTR og TLF at, der indføres ens og lave dieselafgifter i hele EU.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282