23948sdkhjf

Turbo på chippen

Chiptuning af lastvogne handler først og fremmest om bedre brændstoføkonomi

Chiptuning af lastvogne handler først og fremmest om bedre brændstoføkonomi



Vinteren står for døren, og derfor er det især installation af varmesystemer, der fylder hverdagen lige nu hos Turbochip ApS i Padborg. Men kernespecialet er naturligvis stadig omprogrammering af den elektroniske brændstofindsprøjtning på lastvogne. Lastvognsfabrikkerne advarer alle mod at pille ved den software, der styrer elektronikken bag brændstoftilførelsen til dieselmotoren. Fabrikanterne fremhæver, at chiptuning medfører dårligere brændstoføkonomi og dermed øget forurening, samt afkorter motorens levetid. Derfor betyder chiptuning også typisk et farvel til garantien.

Men direktør Finn Borg, TurboChip er ikke overraskende uenig.

- Lastvognsfabrikkerne justerer jo selv på softwaren, hvis der er problemer med eksempelvis brændstofforbruget på en lastvogn. Chiptuning på lastvogne handler først og fremmest om at begrænse brændstofforbruget. Det gælder også, når man hæver ydelsen, hvor man typisk vil indstille tempostaten til at holde antallet af hestekræfter på eksempelvis 300 hk, når belastningen er konstant ved kørsel på lige vej.

Kun når der er behov for de ekstra kræfter lukker elektronikken op for de ekstra hestekræfter, siger Finn Borg ivrigt.

Han påpeger, at lastvognsfabrikkerne har en markant økonomisk interesse i at bremse uautoriseret chiptuning.

- En lastvognsfabrik sælger typisk en lastbilsmodel med fire-fem forskellige motorydelser. Men mekanisk er det nøjagtig den samme motor, der sider eksempelvis i en 380 hk og en 420 hk-model. Det er kun indstillingen af elektronikken, der afgør om du skal betale 60.000 kroner mere for den store model, forklarer Finn Borg.

Men det er ikke danske lastvogne, der fylder mest i ordrebøgerne hos Turbochip.

- Fabrikanternes advarsler betyder, at man i Danmark er lidt bange for at kaste sig over chiptuning. I lande som Holland og England er man ikke nær så tilbageholdende, og her er der et godt marked. Det gælder også delvist for Norge, siger Finn Borg.

Mærkbar besparelse

Ifølge Turbochip's direktør er en besparelse på brændstofforbruget på otte til 10 procent ikke uhørt ved chiptuning.

- Med det nuværende prisniveau på dieselolie, er der naturligvis meget fokus på brændstofforbruget i branchen. Chaufførtræning er en metode, som kan give markante besparelser, chiptuning er en anden, siger Finn Borg.

Turbochip gennemfører grundige test af deres software-modifikationer, inden de bliver installeret i kundernes lastvogne. Data logges typisk på et testkøretøj og indhentes løbende til nærmere analyse.

Data-logning kan også afsløre om chaufføren har dårlige kørevaner, og hjælpe til en optimering af kørslen.

En væsentlig hindring for udbredelsen af chiptuning er myndighedernes bekymring for øget forurening.

- Problemet er, at det er vanskeligt at måle udledningen af skadelige stoffer. Men vi har en partner i Holland, hvor man har opnået typegodkendelse af chiptunede lastvogne. Her har man et mobilt testlaboratorium, der kører ud til værkstederne og måler emissionerne. Man er i det hele taget meget mere åbne over for det her i Holland, hvor myndighederne har indset, at det er miljømæssige fordele, siger Finn Borg.

Turbochips partner og andre specialister i Holland, har netop modtaget ? 1,5 mio. til videreudvikling af teknologien.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109