23948sdkhjf

Maut-spøgelset går igen

Den tyske regering står fast på startdato for opkrævningen af vejskatten - mens et kor af bekymrede fagfolk ønsker udsættelse

Den tyske regering står fast på startdato for opkrævningen af vejskatten - mens et kor af bekymrede fagfolk ønsker udsættelse



Maut'en står igen for døren. Og som sidste efterår tiltager usikkerheden omkring den tyske vejskat i takt med, at startdatoen for opkrævningen af vejskatten nærmer sig.

I starten af oktober måtte Toll Collect erkende, at der kun var installeret 100.000 On Board Units. Værre er det, at kun yderligere 100.000 elektroniske sladrehanke er bestilt. Dermed er det nu formentligt udelukket, at man når 500.000 installerede OBU'ere inden årsskiftet, som maut-konsortiet Toll Collect har lovet det tyske trafikministerium.

Toll Collect fralægger sig imidlertid ansvaret. Konsortiet, der skal opkræve vejafgiften på tunge køretøjer hævder, at der allerede er produceret 600.000 OBU'ere. Det er vognmændene, som er kommet for sent i gang med bestillingen.

Vognmændenes tøven, der formentlig skyldes de bitre erfaringer fra maut-skandalen sidste efterår, vil formentlig betyde, at køen ved de autoriserede OBU-værksteder bliver lang op til jul.

Speditør kræver OBU

Toll Collect tillader afregningen af vejafgiften via køb af billetter i maut-automater på udvalgte tankstationer, og forhåndsgodkendte firmaer kan booke ture via internettet.

Men OBU'en, der automatisk opgør kilometerforbruget på de afgiftsbelagte motorveje og indberetter det til Toll Collect, der så kan fakturere vognmanden automatisk, anses af de fleste branchefolk, som den eneste acceptable løsning.

Den tyske speditionsgigant Schenker Deutschland er gået så vidt, at man kræver godset fragtes med lastvogne med indbygget On Board Unit. Schenker har udsendt et fem-punkts-katalog, hvor koncernen opstiller krav til underleverandørerne omkring afregning af vejskat. Her fremgår det, at Schenker forventer, at der er OBU'ere i lastbilerne. Internet eller automater giver simpelthen for meget administrativt bøvl og medfører risiko for forsinket levering ifølge Aloys Winn, der er bestyrelsesmedlem i Schenker.

Udsigten til at kun en brøkdel af de op mod 800.000 lastvogne, der forventes at få monteret OBU'ere inden udgangen af 2005, er med på maut-noderne har fået både tyske og andre europæiske brancheorganisationer til at opfordre til en ny udsættelse.

Hos Danske Speditører er man også, så usikker på startdatoen, at organisationen opfordrer medlemsvirksomhederne til at tage forbehold for tidspunktet for ikrafttræden af vejafgiften i forbindelse med tilbudsgivning og indgåelse af årskontrakter.

Tysk stædighed

Men den tyske regering fastholder, at der ikke bliver rykket ved startdatoen for opkrævning af maut'en.

Det blev fastslået på et møde i på den tyske ambassade i København i starten af oktober, hvor det deltog repræsentanter for DTL. Selv om den tyske regering erkender, at der er problemer med at få installeret det lovede antal OBU'ere, er man under ingen omstændigheder indstillet på at diskutere en ny udsættelse.

Ordførende direktør Michael Svane og cheføkonom Ove Holm, DTL, fremførte de leveringsproblemer, som danske transportvirksomheder har med at anskaffe OBUer.

- Ansvaret for at levere et tilstrækkeligt antal OBU'ere ligger klart hos Toll Collect, og det er bestemt ikke tilfredsstillende, at der ikke sørges for en mere smidig og effektiv levering, udtalte Michael Svane efter mødet.

Teknisk knas

Oven i den generelle bekymring kommer nye tekniske problemer med Toll Collects On Board Units. Tests har afsløret, at flere OBU'ere ikke virker korrekt, når lastvognen vender tilbage til Tyskland efter et besøg uden for Forbundsrepublikkens grænser. UBU'en tæller - ganske korrekt - ikke kilometer, når vogntoget kører uden for Tyskland. Men når lastvognen igen kører ind i Tyskland, så tæller de fejlbehæftede enheder ikke kilometerforbruget. Først når lastvognen startes igen efter et stop, går apparatet i gang igen. Et problem der vil snyde den tyske statskasse for et anseeligt beløb. Toll Collect har ikke oplyst hvor stor en andel af OBU'erne, der har dette problem.

Toll Collects problemplagede maut-system skal til endelig eksamen, den 15. december, hvor myndighederne efter samråd med uvildige sagkyndige skal afgøre, om systemet er så stabilt, at man udsteder en driftstilladelse til maut-konsortiet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066