23948sdkhjf

Sådan er fungerer systemet

Ved aflæsning kobles den bagerste trailer af og linktrailerens lad forskydes bagud, hvorefter aflæsningen sker helt normalt ud af bagenden. Derefter afstilles linktraileren og standardtraileren tilkobles og køres til aflæsning. Alt dette kan ske uden, at man er afhængig af andre trækkende køretøjer.

Ved aflæsning kobles den bagerste trailer af og linktrailerens lad forskydes bagud, hvorefter aflæsningen sker helt normalt ud af bagenden. Derefter afstilles linktraileren og standardtraileren tilkobles og køres til aflæsning. Alt dette kan ske uden, at man er afhængig af andre trækkende køretøjer.



Den nye linktrailer er opbygget med en KRONE kølekasse, som rummer 19 paller i bunden, og som ved hjælp af el og hydraulik kan forskydes hen over sættevognsskamlen til bagenden af traileren. På den måde kan man udføre lasteoperationer fra bagenden ganske som normalt. Det er også en nødvendighed, eftersom der ikke er sideåbning på kølekassen.

Selve påbygningen af kølekassen med forskydning er lavet efter Ole Larsens anvisninger af Vandborg Karosserifabrik. LECItraileren er bygget som en standard veksellads linktrailer.

Når kølekassen er i forreste position (kørselsposition), er den fastgjort i fire containerlåse.

Ved ankomst til et sted, hvor der f.eks. skal aflæsses kobles den bagerste trailer af, og linktrailerens lad forskydes bagud, hvorefter aflæsningen sker helt normalt ud af bagenden. Derefter afstilles linktraileren og standardtraileren tilkobles og køres til aflæsning.

Uafhængig

Alt dette kan ske uden, at man er afhængig af andre trækkende køretøjer. Inden kølekassen kan forskydes bagud, skal håndtaget til sættevognsskamlen udløses, så det smutter inden for ladets spor.

I modsat fald vil håndtaget spærre for, at ladet kan køre tilbage. For at løse dette problem er der blevet konstrueret en lang stang, som er udformet til lige at påvirke sættevognsskamlen, så den klapper og håndtaget farer ind på plads. Ganske smart.

Eneste ulempe der er ved denne opbygning er, at veksellads-opbygningen på linktraileren, "stjæler" lidt af den disponible højde. Derfor har Ole Larsen valgt at lave den indvendige højde i kølekasse lidt lavere.

Firmaet har brug for pallepladser i bunden og der rummer KRONE-kassen 19 stk. Et svensk vognmandsfirma ville aldrig have spekuleret på højden som et problem. Der er det meget normalt, at mange kølevogne har en totalhøjde på ca. 4,47 m.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078