23948sdkhjf

Det gælder om at sno sig

B-dobbelt-løsning, hvor linktraileren er forbindelsen mellem trækkeren, og stan-dardtraileren, er den mest ideelle løsning når det gælder modulvogntog

B-dobbelt-løsning, hvor linktraileren er forbindelsen mellem trækkeren, og stan-dardtraileren, er den mest ideelle løsning når det gælder modulvogntog



Mens organisationer og myndigheder kigger på de forskellige løsningsforslag til en even-tuel forsøgsordning med modulvogntog, MVT, i Danmark, kører mange transportører udenom skrivebords-overvejelserne. De har selv udviklet nye modulvogntogsløsninger.

Hvis disse transportvirksomheder, der alle kører på en del af Nordicarea (Sverige & Fin-land), ikke benytter sig af MVT-løsninger, bliver de stille og roligt hægtet af dette trans-portmarked.

De nordiske kolleger kan nemlig frit benytte sig af disse vogntyper, og det betyder, at man-ge danske vognmænd også er nødt til det på de lange strækninger i bl.a. Sverige.

Det er en udvikling, som er især er kommet i de sidste to år. Det er f.eks. ikke usædvanligt at se dansk-registrerede dollyer, som løber efter udenlandskregistrerede forvogne i 25,25 meter MVT-kombinationer i den nordligste del af Europa.

Et andet fænomen er dansk registrerede linktrailere.

Opfindsomme transportfirmaer har fundet ud af, at visse typer åbne trailere let kan forsy-nes med en sættevognsskammel i bagenden - og pludselig har man så mulighed for at køre i Sverige og Finland med 25,25 meter lange kombinationer uden at skulle foretage nyinvesteringer.

Her er fidusen

Det bliver mere og mere aktuelt med disse kombinationer, og derfor har vi valgt at tage en linktrailer som månedens køretøj denne gang. Interessant nok er der tale om en spansk produceret linktrailer.

Man kan således ikke hævde, at de i Sydeuropa ikke ved, hvad MTV er for noget.

Linktraileren, der er af fabrikatet LECI tilhører Ole Larsen Transport A/S i Brabrand. Vogn-mand Ole Larsen siger om modulvogntogsløsningen:

- Skal vi køre med modulvogntog, så er den rigtige løsning B-dobbeltvogntoget. Denne kombination består af en almindelig treakslet multitrækker, en kort linktrailer og en almin-delig standardtrailer, siger Ole Larsen.

Og han ved, hvad han taler om. Ole Larsen Transport A/S har nemlig gennem et stykke tid kørt på Sverige med MVT bestående af netop et B-dobbeltvogntog. Nu har vognmandsfir-maet så anskaffet sig en ny skræddersyet linktrailer, som er en optimal løsning til Ole Lar-sens transportformål.

Fidusen er nemlig, at den samme trækker også kan køre enkeltvis med begge trailere. På den måde behøver man ikke at være afhængig af andre trækkende enheder, når man ek-sempelvis er i områder, hvor der ikke må køres med MVT.

Store fordele - også for miljøet

Fordelene ved at benytte sig af modulvogntog ligger lige for. Vognmand Ole Larsen siger til Trans Inform, at hver der gang der køres er 52 paller ombord i stedet for blot 33 paller. På færgeomkostninger, materiel, chaufførløn m.v. er der forholdsvis lavere omkostninger pr. transporteret godsenhed. Det er en fordel, der også kommer miljøet til gode, da der jo er et lavere udslip pr. transporteret enhed.

Han har svært ved at forstå, at man ikke i det mindste må køre sammenkoblet på det dan-ske motorvejsnet, da der jo ikke er nogen forskel på det og så det svenske motorvejsnet. Standser et modulvogntog på en parkeringsplads, er det jo ikke anderledes, end hvis der holder en almindelig udtrækssættevogn på 25 meter

Deles et b-dobbeltvogntog, vil der blot stå en trailer tilbage på parkeringspladsen, og det er præcis som, når der står en henstillet trailer i dag. Myndighederne behøver ikke at frygte, at der skal bygges såkaldte omlæssestationer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062