Nyt italiensk kranmærke løfter med succes
Vi har fulgt en 35 tm Amco Veba kran i arbejde hos jysk vognmandsfirma
Det er nu knap et halvt år siden, at Hymaco med base i Thisted og en afdeling i Aalborg startede import og forhandling af Amco Veba og MAXILIFT kraner, som begge produceres i Italien. Og det er gået fint
Mærkerne har hidtil været ganske ukendt i Danmark. Men det er Hymaco i fuld gang med at ændre på.
Indehaver af Hymaco, Mogens Lauritsen siger, at det går fint med afsætningen af de nye kraner.
Det er planen, at der skal etableres forhandlinger og servicepunkter hos andre firmaer i kran og hydraulikbranchen rundt omkring i Danmark - dog lige bortset fra Thisted og Aal-borg, hvorfra Hymaco selv dækker hele Nordjylland.
Vi har fulgt en af de største Amco Veba kraner, der er solgt indtil videre. Det er en 835 8S, der er en 35 tonmeter version med otte hydrauliske udskud og en samlet rækkevidde på 21,13 meter. Ude på fuldt udlæg er løfteevnen på 830 kg.
Kranen er bygget på en MAN 26.414 DSLT 6x4, hvor der tidligere har været monteret en anden kran. Selve påbygningen er udført af Hymaco på blot tre dage. Det skete fordi man hos KA Transport har meget travlt og ikke kunne undvære kranvognen ret længe.
- Det er rigtig godt og flot arbejde, som Hymaco her har lavet på kort tid, siger vognmand Morten Dalgaard Andersen til Trans Inform.
Til at drive kranen er der monteret en Rexroth hydraulikpumpe, som giver 107 l/ pr. min. ved 1000 omdrej./min. Denne pumpe er dog ifølge vognmandsfirmaet på vej til snarest at blive byttet ud med en variabel hydraulikpumpe, der er en mere optimal løsning til monta-geopgaver.
Ventilbordet er fra Danfoss og den trådløse fjernbetjening er fra Scanreco. For at holde hydraulikolien på den rette temperatur er det hydrauliske system forsynet med en oliekø-ler.
Kranen er også udstyret med SGS system, der bevirker, at de hydrauliske udskud kører dobbelt så hurtigt som normalt.
Kun lidt elektronikMogens Lauritsen fremhæver, at en af fordelene ved Amco Veba er, at der ikke er så me-get elektronik, der kan opstår problemer med. Mange af de fejl, der opstår på kraner nu til dags er ikke længere noget mekanisk. Det er tit elektronikken, der driller. Oftest kan det ikke rettes af kranføreren selv, som så må afvente hjælp fra kranleverandøren.
På spørgsmålet om hvorfor KA Transport valgte Amco Veba lyder svaret:
- Vi hørte ved et tilfælde, at Hymaco var begyndt at sælge denne nye kran. Da vi skulle bruge en kran nu og her, valgte vi denne type på grund af den hurtige leveringstid samt den korte opbygningstid, som Hymaco kunne tilbyde. I øvrigt er kranen forberedt til monte-ring af et spil, hvilket vil blive påbygget i den kommende vinterperiode, slutter vognmand Morten Dalgaard Andersen fra Bælum.
Den nye kran benyttes af KA Transport i Bælum til at løse krævende montageopgaver med rejsning af stålhaller både i Danmark og i udlandet. Chauffør og kranfører Bo Otte-sen, der har kørt kran i fem og tyve år, og som har kørt med den nye kran siden den blev leveret, siger om Amco Veba kranen, at den kører fint.
- Der er ikke noget at klage på. I starten var der lige nogle småting, men de blev hurtig ret-tet, siger han.
Speciale i krantransporterLille Brøndum Vognmandsforretning ApS blev oprindelig etableret i 1937 af vognmand Anders Andersen, hvis søn Kjeld Andersen begyndte som vognmand i 1965 med firmaet Kjeld Andersen Transport. Kjeld Andersen havde da kørt som chauffør i faderens forret-ning siden 1961. Senere overtog Kjeld Andersen tillige sin fars vognmandsforretning.
I mange år var transportvirksomheden fra Bælum en kendt aktør på transportmarkedet i Skandinavien, hvor der blev kørt industrigods til Norge og Sverige samt træ i pakker tilba-ge til Danmark. Dette marked blev dog helt forladt for en del år siden til fordel for et mere specialiseret område med løfte og montageopgaver.
GenerationsskifteI 2003 gennemførtes over en seks ugers periode et nyt generationsskifte, hvor Kjeld An-dersens søn Morten Dalgaard Andersen overtog forretningen. Et generationsskifte som Kjeld og Morten Andersen selv betegner som helt smertefrit, hvilket er fint skuldret i trans-portbranchen, hvor den slags ofte kan give problemer.
Vognmand Morten Dalgaard Andersen er ud over at være vognmand også ansat som kør-selsleder hos sin største kunde, Karl Molin Stålkontruktioner A/S, hvor han styrer alle transporterne for bl.a. montageafdelingen, der både omfatter Molins egne kranvogne samt hans egne lastbiler og trailere.
Hos KA-Transport er kranførerne ikke som hos Molin uddannede smede, men de har alle suppleret deres uddannelse med svejsekurser m.v., så de kan indgå i det samlede team, når der rejses stålhaller.
KA Transport råder over fire kranvogne, der løftemæssigt ligger i segmentet mellem 22,5 tonmeter og op til 40 tonmeter, hvoraf en er den nye Amco Veba kran som Hymaco har leveret.
Hos KA Transport er det Morten Andersens kone, Rikke Andersen, der klarer det admini-strative. Hun er uddannet kontorassistent og senere salgsassistent og arbejder halvdags i vognmandsfirmaet. Den tidligere ejer Kjeld Andersen kører som chauffør og kranfører i firmaet. Han udfører med en af krantrækkerne og tilhørende sættevogn transport og mon-tage opgaver for andre grene af byggeindustrien.
-----