23948sdkhjf

Hvorfor reagerer man først når ulykken er sket

Er vi overhovedet klar til at debattere trafiksikkerhed på et ordentligt grundlag, spør-ger vognmand Kim Johansen. Han opfandt tidligere en slags "dødemandsknap" til lastbiler, men det kniber med at holde fokus på problemet med chaufførers momen-tane uopmærksomhed

Er vi overhovedet klar til at debattere trafiksikkerhed på et ordentligt grundlag, spør-ger vognmand Kim Johansen. Han opfandt tidligere en slags "dødemandsknap" til lastbiler, men det kniber med at holde fokus på problemet med chaufførers momen-tane uopmærksomhed



Er vi overhovedet interesseret i at debattere punktet trafiksikkerhed på et ordentlig og so-bert grundlag. eller er det kun, når der sker et uheld med en lastbil eller en bus, at politi-kerne farer ud med bål- og brand, spørger vognmand Kim Johansen, og peger på, at erfa-ringen jo er, at luften hurtigt går ud af de politiske reaktioner, så snart en anden sag opta-ger dagsorden.

- Tag nu f.eks. en buschauffør, der måske er uopmærksom et øjeblik og årsag til en alvor-lig ulykke. Når den slags sker, kommer hele maskineriet i højt gear og man "graver" dia-gramark og så videre.

- Bagefter efterlader man blot chaufføren i et stort tomrum, fordi han har blot været et for-kert sted på et forkert tidspunkt, siger Kim Johansen og fortsætter:

- Alle der har siddet bag et rat i en lastbil eller bus uden for den normale arbejdstid, har på et eller andet tidspunkt været uopmærksomme eller endda måske været helt "væk" i en lille kort periode. I 99 procent af tilfældene sker der ikke noget. Måske har chaufføren blot slået et slag med sit køretøj.

- I nogle tilfælde kører køretøjet af vejen, og hvis det er et lastvognstog, som var så heldig blot at køre ud i højre side uden at involvere andre trafikanter, ja så hører man ikke mere til den sag. Men er det nu en bus med vognen fuld af passagerer, der er tale om. Så er man helt anderledes oppe på dupperne.

Men som Kim Johansen siger til Trans Inform, så er der en periode før man "forsvinder", hvor man må kunne gøre noget for at aktivere chaufføren, så han ikke forsvinder eller bli-ver uopmærksom.

Road Guard

- Her må der kunne sættes ind, men dengang jeg lancerede road-quard (en slags døde-mandsknap, som man kender fra tog), var det ikke interessant. Det skyldtes måske dels, at fagforeningerne dengang troede, at køre- og hviletidsbestemmelserne ville løse alle pro-blemer.

- Desuden var der sikkert heler ingen politiske stemmer i min opfindelse, så det kom der ikke noget ud af. Men der bør gøres noget nu - for vi har et stort problem, fastslår Kim Jo-hansen.

- I dag er trafikken så tæt på mange af vore veje, at risikoen for at det går ud over andre trafikanter - f.eks. modkørende - er meget større end for 25 år siden. Derfor skal man sæt-te ind nu.

En vigtig debat

Det er næppe tvivl om, at vognmanden har rammer noget centralt. For det forhold, at f.eks. en buschauffør har et diagramark, der er i orden, er jo ikke det samme som, at den på-gældende buschauffør ikke er træt. Det samme gør sig gældende for en lastbilchauffør. Men forskellen er, at en lastbilchauffør bedre kan tillade sig at "nappe" halvanden times søvn på en parkeringsplads. Det kan en buschauffør ikke af hensyn til sin levende last. Der er brug for et holdningsskifte - f.eks. kan det ikke hjælpe at en chauffør i sin hviletid laver alt mulig andet, så vedkommende er træt, når der skal køres - selv om diagramarket siger, at chaufføren gerne må køre.

Hvem i denne branche ved ikke, hvor svært det kan være at køre i perioden fra midnat til klokken seks om morgenen? Der må førerne have så megen opbakning hjemmefra, at de ikke bliver straffet, hvis de tager sig et ekstra hvil i stedet for at "lægge" køretøjet om på siden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063