23948sdkhjf

De gamle var ikke så ringe endda

Lastvognsproducenterne bryster sig ofte af hvor store fremskridt der er opnået på brændstofforbruget - men er det virkelig så meget, når det kommer til stykket?

Lastvognsproducenterne bryster sig ofte af hvor store fremskridt der er opnået på brændstofforbruget - men er det virkelig så meget, når det kommer til stykket?



Det er kendt, at de nye lastbiler bruger mindre brændstof end de gamle. Men er det egentlig meget mere, der køres pr kilometer pr. liter brændstof i dag end for en halv snes år siden eller længere tilbage.

Man skal dog ikke glemme at der er sket en væsentlig miljøforbedring - og den har kostet på brændstofforbruget. Så måske har det været tre skridt frem og et tilbage.

Det er et spørgsmål, der aldrig kan besvares. For vi ved ikke præcis, hvordan de nuværende motorer ville opføre sig, hvis de slap for de alvorlige miljøkrav og kunne stilles tilbage til før Euro 1.

For alligevel at kunne se hvordan forholdet ser ud, har vi af vognmand Michael Jepsen i Nustrup, fået udleveret forbrugstallene på en Volvo F12 400 hk 6x2 fra 1988, der har rullet mere end 2,1 mio.. kilometer og en tilsvarende FH12 420 6x2 pusher med I-shift fra 2003, der kun har kørt 150.000 km.

De to trækkere har i testperioden kørt præcis det samme, med samme størrelse læs og på de samme strækninger.

Ifølge regnskabet har F12 kørt 19.981 km med et forbrug på 7.167 liter, mens FH12 har kørt 19.605 km med et forbrug på 6.703 km liter. Det giver forbrugstal på henholdsvis 2,79 km pr. liter og 2,92 km pr. liter og en forskel i den nye Volvos favør på 0,14 km mere pr. liter brændstof.

En F12er - en drengedrøm

- F12'eren er købt af Torben Rafn & Co. A/S i Sommersted i januar i år. Den havde faktisk udtjent sin værnepligt efter mere end 2 mio. km. Men det var en drengedrøm der kunne opfyldes. Jeg havde altid drømt om at få en Volvo F12, så jeg købte vognen og stillede den ned til Skifter Lastbil A/S i Aabenraa, der lavede en total renoveringen af vognen. Renoveringen omfattede for motorens vedkommende kun, at der blev isat nye plejlstangslejer, brændstofpumpen blev renoveret, og der blev stillet ventiler.

Til gengæld blev der udskiftet rigtig meget på undervognen.

- Det er blevet et godt resultat, i øvrigt et fint arbejde af Skifter, siger Michael Jepsen til Trans Inform.

- Hvis jeg skulle køre eksport med i nærheden af 200.000 km om året, så ville det selvfølgelig ikke være den rigtige lastbil. Men til mit brug, der er trucking af en to-akslet citytrailer eller en kørsel med en tippeladstrailer, og hvor jeg er hjemme hver aften, er vognen ganske fin.

Michael Jepsen har været vognmand i seks et halvt år og udvidede med anskaffelsen af F12eren i foråret sin forretningen til to trækkere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094