23948sdkhjf

Sikkerheden må ikke blive sovepude

Volvo har altid arbejdet hårdt for at forbedre sikkerhed, men nu er man så langt fremme, at man advarer om, at moderne sikkerhed kan give bagslag, hvis ikke systemerne arbejder godt sammen - og tilpasses chaufføren

Volvo har altid arbejdet hårdt for at forbedre sikkerhed, men nu er man så langt fremme, at man advarer om, at moderne sikkerhed kan give bagslag, hvis ikke systemerne arbejder godt sammen - og tilpasses chaufføren



- Det er til stor nytte at kunne tilbyde lastbilchaufføren værktøjer som ACC, ESP, Emergency Brake Assistance og trætheds- og distraktionsadvarselssystemer - hvis det altså gøres korrekt, lyder det fra Volvo:

- Et teknisk hjælpemiddel som ACC med nødbremsehjælp skal hjælpe chaufføren, men kan ikke erstatte ham. Men for at få fuld gavn af systemet, så skal chaufføren forstå, hvad der sker, når et system griber ind for at hjælpe. Ellers forhøjer det stressniveauet yderligere, hvilket kan forværre situationen", konstaterer Karin Svensson, som er adfærdsforsker og chef for en afdeling hos Volvo, der arbejder med chauffør-interaktion.

Han forklarer, at aktiv præventiv sikkerhed handler om at bryde den kæde af hændelser, som fører til ulykken. Jo tidligere kæden brydes desto bedre. Aktive sikkerhedssystemer kan arbejde på forskellige måder. Systemet kan informere og vise, hvad systemet gør. Det kan også advare og opfordre chaufføren til at bremse for at undgå en forhindring. Som noget tredje kan det gribe ind, når en kollision er ved at ske. Endelig kan det overtage og aktivere en automatisk nødbremsning og automatisk styring, som styrer uden om forhindringen.

Tilpasses chaufføren

Hjælpesystemerne skal ikke kun tilpasses chaufføren. De skal også tilpasses hinanden for at kunne samarbejde, således at forskellige meddelelser til chaufføren ikke kolliderer - det være sig indholdsmæssigt eller tidsmæssigt. To forskellige systemer må ikke advare om forskellige ting på samme tidspunkt eller give modstridende meddelelser. Det vil kun forøge stressniveauet. Lyd- og lyssignaler skal også skille sig ud, således at chaufføren pr. refleks ved, hvad advarslen drejer sig om.

For at samordne alle hjælpesystemer for chaufføren skaber Volvo nu Driver Interaction Support-funktionen (DIS). Den skematiserer og prioriterer information fra køretøjets hjælpesystemer for chaufføren.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063